Ryanair-bombhot i Vitryssland – ”västerländska” medias berättelser stämmer inte med fakta

4

Rolf Nilsson har översatt tre artiklar om Flygincidenten och Belarus av ”Moon of Alabama”. Här kommer den fjärde Ryanair-bombhot i Vitryssland – ”västerländska” medias berättelser är inte förenliga med fakta! Han att båda behövs, även om en del är gemensam. Innehåller fakta, till skillnad från SVT:s version.”
Efter instruktionsboken – Vad som verkligen hände med Ryanair-flygningen i Vitryssland. Del 1 27 maj. Del 2 publicerades 28 maj, dvs. dagen efter och har titeln Ryanair Incidenten – E-postvarning mottagen innan planet gick in i Vitrysslands luftrum.
Sedan kom den Tredje artikeln


Ryanair-bombhot i Vitryssland – ”västerländska” medias berättelser är inte förenliga med fakta

Det finns fortfarande lite mer att lära sig om Ryanair-flyg 4978 från Grekland till Litauen, som den 23 maj avleddes till Minsk efter att ett bombhot mot planet hade mottagits av flera regionala flygplatser.

Väst har utkämpat ett mediekrig över fallet och påstått att Vitryssland hade uppfunnit bombhotet för att fånga en vitrysk dissident som var ombord. Det är dock klart att bombhotet ägde rum och att Vitryssland agerade på det, enligt  vedertagna rutiner. Det snabba genomförandet av en bedräglig västerländsk berättelse leder mig till att tro att bombhotet initierades av dem som är motståndare till Vitryssland. Det hanterades antagligen av en av de brittiska berättelse-tillverkarna som också skrev synopsis för Drama Skripal och Navalny Novichok.

Men det finns få egentliga fakta som stöder berättelsen. Dess ”sanning” måste således konstrueras genom att böja fakta för att passa den avsedda historien.

Ett exempel är den här Reuters-rapporten, som publicerades på fredagen:

DUBLIN (Reuters) – Den vitryska flygkontrollen vägrade en begäran från en Ryanair-pilot om att kontakta flygbolaget, efter att ha fått höra om ett påstått bombhot och detta lämnade honom inget annat alternativ än att landa i Minsk, sade det irländska flygbolaget i ett brev som Reuters tagit del av.

Vitryssland skickade upp ett stridsflygplan på söndagen och använde bombhotet, som visade sig vara fiktivt, för att avleda flygningen, som var på väg från Grekland till Litauen. När det landade i Minsk arresterades en dissident-journalist och hans flickvän.

I ett brev till Vitrysslands transportministerium den 26 maj beskrev Ryanairs verkställande direktör tidigare korrespondens från vitryska tjänstemän som ”falskt och felaktigt” och sa att planet hade ”olagligt omdirigerats under falska förevändningar.

”Den befälhavande piloten fick inget annat alternativ än att avledas till Minsk, när han fick råd av Minsk ATC (Air Traffic Control) att det fanns ett trovärdigt bombhot mot flygplanet, men Minsk ATC vägrade att kontakta Ryanair, hävdade falskt att Ryanair Ops svarar inte i telefonen, ”står det i brevet.

De djärva påståendena är vilseledande eller falska. De stöds inte av fakta, men passar den avsedda berättelsen.

En dag tidigare publicerade Reuters så kallade utdrag ur transkriptet av radiotrafiken mellan flygledaren och flygplanet. Det finns inget i det om att Ryanair-piloten vägrar att kontakta flygbolaget.

Inte heller i den fullständiga transkriptionen av radiotrafiken, publicerad av den vitryska flygmyndigheten, finns det någon begäran från piloten om att kontakta flygbolaget.

Istället ber piloten ATC att upplysa honom om radiofrekvensen för Ryanair-företagstrafik. Det tog en stund för ATC-kontoret att hitta uppgiften, men efter några minuter hittades frekvensen och skickades till planet:

Pilot: 09:34:49: Radar, RYR 1TZ.

ATC: RYR 1TZ.

Pilot: Could you give us frequency for (unreadable) company so that we would be able to (unreadable).

ATC: RYR 1TZ say again what frequency do you need.

Pilot: We just need to quawk with the operation of the company, if there any frequency for that (unreadable).

ATC. Do you need RYR operation frequency?

Pilot: That is correct 1TZ.

ATC: Standby please.

Pilot: 09:39:30: RYR 1TZ Any adverts?

ATC: RYR 1TZ Standby, waiting for the information.

ATC: 09.42.49: RYR 1TZ we have ground stuff frequency for Vilnius 131.750

Pilot. 131.75 and we have contact…(unreadable).

Ovanstående avsnitt finns inte i Reuters transkriptionsutdrag.

 

Den litauiska polisen förhörde piloten efter att planet hade nått Vilnius, dess reguljära destination:

De tillfrågade inkluderar kaptenen på flygplanet som ”fattade beslutet [att byta kurs till Minsk] efter samråd med Ryanairs ledning”, enligt [Rolandas Kiškis, chef för Criminal Police Bureau].

ATC avslog inte någon pilotförfrågan. Reuters har helt fel i det. ATC hjälpte piloten när han behövde frekvensen. Piloten pratade sedan med sin flygbolagsledning och fyra minuter senare beslutade han att avleda planet till Minsk.

Det ”påstådda bombhotet” utgjorde naturligtvis ett verkligt hot, även om det senare visade sig att det inte fanns någon bomb i planet. Bombhotet uppfanns inte, men mottogs av flera parter, inklusive i Litauen. Alla sådana bombhot mot flygplan tas på allvar, vilket det bör göras. Det var mer än 100 liv i fara.

Men att hotet verkligen fanns vid den tiden passar inte Reuters berättelse.

Nu till ”skickade upp ett stridsflygplan … för att avleda flygningen” som också är en lögn. Det fanns inget stridsflygplan i luften när piloten fattade sitt beslut att avleda planet.

Ryanair-flyget gick in i Vitrysslands luftrum klockan 9:30 utc och kontaktades omedelbart av ATC och informerades om bombhotet. Vitryssland skickade upp ett jaktplan först efter att piloten, 9:47 utc, förklarade Mayday och meddelade sin avsikt att avleda till Minsk:

Piloterna på Ryanair-flyget, som nödlandade i Vitryssland efter ett bombhot, kunde ha landat i Vilnius, men valde att flyga till Minsk, sa Vitrysslands utrikesminister, Vladimir Makey, i en intervju med the Kommersant daily på söndagen.

”Om besättningen hade valt att landa i Vilnius, kunde de lätt ha passerat gränsen och landat i Vilnius. Men de fattade ett annat beslut och ett stridsflygplan skickades upp efter det, för att eskortera planet,” sa han.

”Först mottogs ett bombhot och sedan varnade flygledarna besättningen. Som sagt, tog det 14 minuter för besättningen att fatta ett beslut. De förde samtal både med Ryanair-cheferna och med flygplatsen i Vilnius. Obsevera att vår militär säger att inget stridsflygplan fanns i luften då.”

Att MIG-jaktplanet skickades upp först efter att Ryanair-piloten hade fattat sitt beslut har tidigare också hävdats av president Lukashenko:

Vitryssland anklagas för att ha skickat upp ett stridsflygplan för att påstått tvinga passagerarplanet att landa. Aleksandr Lukashenko avfärdade antydningarna som en absolut lögn. Ett MIG-29 skickades upp i enlighet med luftförsvarsmaktens fastställda förfarande och för att säkerställa flygets säkerhet. ”Det var tvunget att se till att flygplanet, med möjliga sprängämnen ombord, (det var så vi uppfattade det, tills vi undersökt det) höll sin kurs. Om något gick fel skulle MIG-29 ha gett koordinaterna till vår räddningspersonal (helikoptrar först och främst), som omedelbart skulle ha kommit till nedslagsplatsen. Ännu viktigare, denna jet skulle ha vid behov ha tillhandahållit kommunikation mellan flygplanet och flygledarna. Utifall att problem med landning skulle uppstå, instruerades jetplanet att leda planet till Minsk flygplats landningsbana, sade statschefen.

Aleksandr Lukashenko tillade att det vitryska stridsflygplanet skickades upp efter att passagerarplanet bestämt sig för att landa i Minsk och ändrat kurs mot den vitryska huvudstaden. ”De borde ha tackat oss för det. Vi var tvungna att göra vad vi gjorde för att säkerställa säkerhet i luften och framför allt på marken. Vi gjorde allt vi kunde för att rädda människor, betonade han.

Jag har sett massor av påståenden i västerländska medier om att Vitryssland skickade upp stridsflygplanet för att avleda planet, men det finns ingen tidslinje eller detalj som skulle stödja den sekvensen. Vitryssland säger att stridsplanet skickades upp på grund av att planet bestämde sig för att avleda. Den vitryska versionen är mycket vettigare än vad media hävdar. Det finns ingenting om en militärjet i radioutskriften och ingen av de passagerare som intervjuades påstod sig ha sett något.

Lukashenko sa också detta: I fallet med flygningen Aten-Vilnius kom ett bombhot från utlandet – från Schweiz, sade presidenten. Meddelandet skickades samtidigt till flygplatserna i Aten, Vilnius och Minsk. Vitryssland vidarebefordrade omgående informationen till besättningen på planet, i enlighet med internationella regler.

Det har rapporterats att inget hotmeddelande mottagits i Aten, men Lukashenko hävdar inte att det hade mottagits. Han säger att e-postmeddelandet hade skickats till tre adresser samtidigt och att Vitryssland agerade efter att ha mottagit det. Vi vet från det anti-ryska Dossier Center att Litauen fick det första hotmeddelandet kl. 12:25 lokal tid (9:25 utc). Vi vet att ett senare andra e-postmeddelande med samma bombhot skickades till Minsk.

Lukashenko-intervjun publicerades den 26 maj. Han säger att Minsk fick det första e-postmeddelandet 12:25 och agerade på det. Den 27 maj hävdade den schweiziska postleverantören ProtonMail, genom vars tjänst hotmeddelandena skickades, påståendet att Minsk inte fick det första hotmeddelandet. Det fortsätter att göra det påståendet, vilket inte är meningsfullt, men vägrar att  förklara vad det är baserat på.

ProtonMail-påståendet stöder den avsedda berättelsen mot Vitryssland. Det är förmodligen hela syftet.

Nu till citatet från Ryanair-brevet: ”Minsk ATC vägrade att kontakta Ryanair, hävdade falskt att Ryanair Ops inte skulle svara i telefon”.

Påståendet är en hänvisning till rapporten om incidenten som publicerades av Vitrysslands luftfartsavdelning, och som verkligen verkar vara fel. Det står:

Innan detta försökte Minsk ACC Supervisor flera gånger att ringa representantkontoret för Ryanair i Litauen, med telefonnumret han fått av flygplansbesättningen, men han lyckades inte kontakta någon av flygbolagsrepresentanterna.

Det finns ingen del i radioutskriften, som publicerades av flygavdelningen tillsammans med berättelsen ovan, där piloten tillhandahåller ett telefonnummer till ett Ryanair-kontor. Ett flygkontrollkontor bör ha listor över kontaktnummer till alla de flygbolag som regelbundet flyger genom dess luftrum.

Luftfartsförvaltningen i Vitryssland bör klargöra den punkten.

Det finns fem viktiga påståenden i detta Reuters-avsnitt som är demonstrativt falska. De stöder alla en falsk berättelse. De ställde alla Vitryssland i dåligt dager.

Under tiden visar sig den enda verkliga informationen i stycket, om det där Ryanair-brevet, handla om ett mindre fel i en rapport. Någon hade fel telefonnummer? Någon var inte vid sitt skrivbord när telefonen ringde? Det borde vara lätt att klara upp det.

 

Tidigare inlägg från Moon of Alabama om Ryanair-incidenten i Vitryssland:

 

Föregående artikelEn USA-journalist menar att Putin skapar stereotyper om USA. Har Putin något svar på det?
Nästa artikelApartheidlagar på gång i Ukraina? Ny lag delar upp ukrainare första och andra klassens människor
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

4 KOMMENTARER

  1. Får myndigheter göra resandekontroll och avhysa passagerare från transporter som sker inom myndighetens jurisdiktion i Sverige?

    Regelbundet stoppar svensk polis bilar som kör sent på natten i landsbygden (egen och andras erfarenhet).

    Då jag skulle till fysiklärarkonferens i en stad över 20 mil bort försökte jag köpa tågbiljett dagen innan. Det gick inte p g a datorkrångel så jag fick försöka strax innan stängning. Personalen kunde inte komma åt datorsystemet så jag fick lösa problemet ombord på morgonens första tåg. Tågvärden krävde att jag skulle lösa helt annan biljett (betydligt dyrare) för hon kunde inte med elektroniken för rätt biljett. Då jag vägrade och erbjöd mig skriva på förbindelse om att betala rätta biljetten i efterhand – då de kunde sälja en till mig – ringde hon polisen. Halvvägs till destinationen blev jag avhyst av två inledningsvis bistra poliser i en skånsk stad kl 7 på morgonen. När jag förklarade för dem på perrongen efter att tåget gått, förvägrades jag formell registrering, för de insåg hur fel avhysandet var. Jag kunde därmed inte formellt bevisa och rättsligt pröva myndighetsövergreppet. Nästa tåg innehöll en riktig gammaldags konduktör. Han löste problemet så som jag föreslagit. Flera veckor senare fick jag en mycket motvillig ursäkt först efter att jag avslöjat att det gått ut direktiv till tågvärdarna att låta passagerare åka utan biljett ifall de (som jag) drabbats av att hela Blekinges biljettbokning var utslaget.

    Trots den obehagliga upplevelsen för egen del vill jag värna rättsvårdande myndigheters rätt att borda transportmedel inom Sverige. De kan behöva söka förrymda våldsverkare, hitta narkotika, bomber, vapen eller KÄRNVAPEN (främst hos USA:s statsfarkoster i hamnar och kärnvapenbombare i luften).

    Då USA:s president Ford och Kissinger i ’Airforce one’ genade över ett känsligt område på svenskt territorium möttes de av stridsflygplan från insidentberedskapen i Ronneby. Även då handlade det om myndighetsmissar, inte fel av ”rättsvårdarna”.

    Det är nya tider – och hyckleriet tilltar.

  2. Anna-Lena Lauren förkastar tvärsäkert Belarus version i DN i artikeln Anna-Lena Laurén: Lukasjenkoregimen försöker skapa mer förvirring kring Pratasevitj
    Jag kommenterade under ”Ifrågasätt” i DN.
    ”Vad jag förstår sändes minst två e-mail till flygledningen. (https://www.anti-spiegel.ru/2021/kompletter-funkverkehr-veroeffentlicht-ryanair-piloten-haben-selbst-entschieden-in-minsk-zu-landen/). Det första hotmailet kom en stund innan piloten gick ned mot flygplatsen i Minsk. Vitryssland handlade i enlighet med kraven i bilaga 17 till Chicagokonventionen. Jaktplanet gick upp för att eskortera planet på väg nedåt, vilket är vanligt i sammanhanget. Vem skickade då e-mailet om bombhotet? Det vet vi inte. Avsändaren kom från krypterade @protonmail.com i Schweiz. Det kan ha varit 1) Hamas 2) Representanter för Lukashenko 3) Oppositionspolitiker som var missnöjda med Roman Pratasevitj och ville bli av med honm 4) Rentav någon utändsk säkerhetstjänst som ville på detta sätt gillra en fälla för Lukashenko, som blivit den store förloraren, vilket var synnerligen väntat innan. Tvärsäkra påståenden är inte bra.

  3. Anna-Lena Lure’n är inte något att lita på! En riktigt ful propagandist som hela tiden tummar på sanningen och för egen agenda-journalistik! DN är fulmedias flaggbärare i Sverige och ska behandlas därefter…Skulle inte ta i den blaskan med en tång…

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here