”Är det jänkarna som bestämmer i Libanon? Men det är ju flera år sedan de skickade hem dem med en lastbil full av sprängämnen .
Al Akhbar:
Washington och USA:s ambassad i Libanon vägrade att tillåta Iraqi Airways att landa på Beiruts flygplats och upprätta en luftbro för att ge hjälp till de fördrivna, och insisterade på att hjälpen först måste passera genom Jordanien för inspektion.
Washington hotade också med sanktioner mot Middle East Airlines (MEA) om bolaget flög patienter som skadats i de israeliska personsökarattackerna den 16 och 17 september för vård utomlands.
USA:s ambassad i Libanon får också enligt uppgift en lista med alla namn på passagerare som reser via Beiruts flygplats från International Air Transport Association (IATA).”
USA:s ambassad blockerar Irak-Libanon humanitära luftbro: Rapport (Litet mer detaljerat än ovanstående).
När Israel ser ut att lämna södra Libanon efter en månad av direkta strider med Hizbollah, har USA:s ambassad arbetat dygnet runt för att stimulera till inbördes stridigheter i landet. (2 NOV 2024)
USA:s ambassad i Libanon har blockerat etableringen av en humanitär luftbro mellan Bagdad och Beirut, och insisterar istället på att all humanitär hjälp till dem som fördrivits av det israeliska kriget ska levereras via Jordanien ”för inspektion först”, enligt en rapport från den libanesiska dagstidningen Al. Akhbar.
Washington ska även ha hotat Libanons nationella flygplan, Middle East Airlines (MEA), med sanktioner om dess plan användes för att transportera de skadade av Israels terrorattack som fick kommunikationsenheter att explodera över hela landet.
Dessutom får USA:s ambassad i Libanon ett ”dagligt manifest” av alla passagerare som reser genom Beiruts flygplats från International Air Transport Association (IATA).
Sedan utvidgningen av det amerikansk-israeliska kriget mot Libanon i början av oktober blev Irak en av de främsta leverantörerna av humanitärt bistånd via land till Libanon. Israel förstörelse av huvudvägen som förbinder Libanon med Syrien har försvårat dessa ansträngningar.
När Washington fortsätter att blanda sig i Beiruts interna politik rapporterar Al Akhbar att USA:s ambassad ligger bakom ”mystiska” vägarbeten i Dbayeh-området norr om Beirut.
”[Bulldozers] började i början av aggressionen att öppna en passage mellan sjövägen intill de [libanesiska väpnade styrkornas] Al-Fuhoud-baracker i Dbayeh och havet … Efter att några invånare blivit misstänksamma mot dessa arbeten och frågat armén om deras natur förnekade militärinstitutionen all kännedom om saken”, står det i rapporten.
Libanons ministerium för offentliga arbeten och transport har också förnekat all kännedom om konstruktionen, som enligt rapporten genomförs på begäran av den amerikanska ambassaden under ”implicit godkännande” av den libanesiska arméns kommando för att påstås ”förbereda för evakueringen” av amerikanska medborgare.
Nyheten kommer i hälarna på en israelisk kommandooperation som såg ungefär två dussin soldater landa i den norra libanesiska staden Batroun för att kidnappa en civil sjökapten som Beirut säger ”fick sin utbildning vid ett civilt institut.” I skydd av natten och enligt uppgift arbetade tillsammans med den tyska flottan, tog de israeliska styrkorna mannen, identifierad som Imad Amhaz, och flydde tillbaka till havet med hjälp av motorbåtar.
Förra månaden rapporterade lokala medier att USA:s ambassad i Libanon har fört samtal med sina lokala allierade för att antända ett ”internt uppror” som skulle hjälpa Israel att uppnå sina krigsmål.