Pål Steigan: Elbilen har repor i lacken – kräver oftast fossila bränslen

15
Elbilen FF91 från Faraday Future - Foto:ff.com
Elbilen FF91 från Faraday Future – Foto: ff.com

Denna viktiga artikel har skrivits (på norska) av Pål Steigan och publicerats på hans förträffliga blogg med rubriken: ”Elbilene har riper i lakken”. Elbilen lyfts fram som positiv för miljön – men är det så? Huvudstadsbladet påstod: ”Elbilar orsakar större koldioxidutsläpp än bensinbilar”. Ja, hur är det egentligen? Detta utreds i denna artikel som första gången publicerades för exakt ett år sedan.


Elbilarna har repor i lacken

Norge är den största elbilmarknaden i världen, både som andel av hela marknaden och i förhållande till befolkningen. Och norska myndigheter har givit elbilens subventioner och fördelar som knappast någon annan industrisektor har fått.

Men Norge är också det enda land i Europa som har ett överskott av förnyelsebar och i princip evig vattenkraft. I andra europeiska länder är det helt annorlunda.

EU lever i energifattigdom. Unionen är fullständigt beroende av stor import av olja, kol och gas. Bildkälla: BP
EU lever i energifattigdom. Unionen är fullständigt beroende av stor import av olja, kol och gas. Bildkälla: BP

Frankrike vill förbjuda diesel- och bensinbilar efter 2040. Bilindustrin satsar kraftigt på elbilar och land efter land som vill avveckla bilar som går på diesel och bensin.
Men ingen har en aning om varifrån elströmmen till denna jätteflotta av elbilar kommer ifrån.

Medierna och politikerna verkar glömma att el inte är en energikälla, utan en energibärare. Elströmmen till elbilar måste komma från någon annanstans. Kärnkraftverk står för 75% av Frankrikes elproduktion, så en elbil i Frankrike går faktiskt på kärnkraft. –  Nuclear Power in France

En elbil i Tyskland är och förblir en kolbil.

I Storbritannien finns, enligt myndigheterna, över 2,3 miljoner familjer som måste välja mellan att äta eller hålla sig varma på vintern. Det är svårt att föreställa sig att de kommer att köpa en elbil.

Globalt kommer 68% av kraften från koleldade kraftverk, så globalt är den ”rena” elbilen driven av kol till 68%. Norge är nummer ett i världen när det gäller elbilars andel av marknaden (29,1%). Nummer två är Nederländerna (6,4%), men i Nederländerna gäller plug-in hybrider och från 2015 till 2016 halverades omsättningen för dessa bilar.
Även en sådan innovativ industrination som Tyskland ligger långt efter oss. År 2015 hade Norge 84 000 elbilar, medan Tyskland med 17 gånger mer invånare endast hade 48 000. Tyskland med sin berömda Energiomvandling är inte ens bland de 10 bästa i världen då det gäller marknadsandelar.

Frederic Hauge och Bellona har betytt mycket för elbilens status i Norge.

Elbilen är en ”Blindgate, död ända” om det är jordens miljö du är orolig för. Det är ett försök att behålla privatbilismen vid en tid då vi ska leta efter möjligheter och lösningar som gör det möjligt att minska privatbilismen.

Ett land som Norge använder energi och resurser som om vi hade 3,5 jordklot till vårt förfogande. Ska vi komma i nivå med vad jorden tål måste vi norrmän minska vårt ekologiska fotavtryck med 70%. För mänskligheten som helhet är fotavtrycket 1,6 gånger större än vad jorden klarar av.  – Footprint

Som Mads Løkeland skriver:

”Värden har idag i miljarde personbilar och 7,3 miljarder människor. Om vi ​​minskar antalet bilar med 1/3 som ett bidrag till att få en ekologisk balans får vi 1 bil per 11 invånare som ett genomsnitt i världen.”

”11 personer per bil innebär ett tak på 450 000 personbilar i Norge. Idag har vi 2,5 miljoner personbilar i Norge, så mer än 4 av 5 bilar måste lämna Norge om vi går ner till den nivå som världen klarar av när det gäller klimat och natur. Alternativet är att antalet bilar i världen kommer att öka från 1 miljard till 4 miljarder och om några år till 5 miljarder om alla människor i världen ska nå norska nivån.”

Det är en utbredd uppfattning i Norge att Tyskland har löst sitt energiproblem med sin energiomställning och ett landskap där raps ersätter vete för att skaffa biodiesel och där kullarna fylls med vindkraftverk och produktiv jord läggs under solpaneler. Men så är det inte.

I Tyskland betalar konsumenterna nu 50% mer för energin än vad de gjorde 2006. Tyskland är helt beroende av sin blandning av kol, brunkol, olja och gas. Gasen är huvudsakligen från två källor: Norge och Ryssland.

För Europa som helhet är bilden ganska dyster. Euroområdet är nettoeimportör av energi i stor stil, och importberoendet ökar bara, och trots den industriella stagnationen.

Kapitalismen har skapat en explosiv ökning av energiforbrukningen.
Kapitalismen har skapat en explosiv ökning av energiforbrukningen.

Kapitalismen har genomfört den största industriella revolutionen i mänsklighetens historia, men den har också medfört att vi förbrukat ungefär hälften av koldioxidlagren på bara 150 år.

I mitt liv har ekonomin ökat med 4% per år. Skulle det fortsätta i 100 år till, har ekonomin varit femtio gånger större än idag. Råvaror och energi för detta finns inte. Bristen märks redan idag.

Elbilar löser inte något av dessa problem. Oavsett hur avancerade de är, oavsett hur bra batterier man hittar på, bidrar de i bästa fall till att fördröja de nödvändiga och stora omvandlingar som behövs för att undvika sammanbrott.

Det finns ingen som har något svar på hur man ska kunna mätta nio miljarder utan olja, kol och gas. Det finns ingen som kan garantera att det är möjligt att behålla vår typ av civilisation på den nivå som den har idag, utan koldioxid. Det enda livsdugliga sättet är därför att minska behovet av energi i alla led, för att få ut det mesta av knappa resurser.

Och då är det ingen bra idé att fortsätta att subventionera Tesla och Elon Musk.

Text: Pål Steigan 

Några artiklar på Jinge.se om klimatet

Föregående artikelSD stödjer apartheid och globalismens övergrepp mot nationellt oberoende
Nästa artikelAnders Romelsjö: Skulderna galopperar i världen – vad göra?
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

15 KOMMENTARER

  1. Klimatfrågan har hamnat för mycket på koldioxid när det är helt andra faktorer som stör klimatet som det alltid gjort. Solstormar och poolskiftet som är på gång påverkar i högre grad vårt klimat till det kallare, var finns maten då?
    Resurserna skövlas idag i helt oförminskad omfattning för en global ekonomi som borde reversera till lokalt baserad ekonomi och livsföring.
    Fusionskraft kommer och blir en ersättning för energianvändning men likväl väljer vi att förstöra jorden för kommande generationer ändå.

  2. Nu förbjuder staden Nashville i USA de farliga elsparkcyklarna. Delstaten Nashville är av tradition konservativ och republikansk.

    När kan vi vänta oss ett liknande beslut från den vänsterliberala och progressiva rödgröna regeringen Stefan Löfven hos oss i Sverige?
    Förmodligen inte alls tror jag. Eller möjligen ett urvattnat förslag efter åratal av utredande. De som påstår att i det konservativa samhället har kapitalisterna makten ljuger. Tvärs om ger istället konservatismen staten en betryggande maktfaktor. Staten är där liksom ryggraden i samhällskroppen. Det är istället socialistliberalismen som kryper för kapitalet och liksom ber om ”tillstånd” för fortsatt regerande. Jag köper inte de progressiva krafterna. De är alltför ynkliga och naiva.

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-dodsolyckan-nu-forbjuder-staden-elsparkcyklar

  3. Den enda lokaliseringen jag kan se i artikeln är ”miljögruppen Grüne Liga Brandenburg”
    Då får jag gissa att fabriken är tänkt att ligga i f.d. DDR, alltså Östtyskland.

    Östra Tyskland är i skriande behov av arbetstillfällen för att upprätthålla samhällsstrukturen så varför fabriken skulle vara helt fel kan jag inte förstå.
    Träd är lätta och plantera och odla men det är betydligt svårare att få ett välfärdssamhälle att gro upp.
    Då är det betydligt lättare att riva ner ett välfärdssamhälle vilket vi tyvärr ser både början och fortsättning på här i Sverige.
    Jag vill mena dör välfärdssamhället så dör även vänstern.
    Det vill säga vänstern som statsbärande makt.
    Men som samhällskritiker kommer vänstern förmodligen alltid finnas kvar.
    Det skulle vara intressant och veta hur långt bak i tiden det går att spåra de politiska vänsterkrafterna. Dvs. som vi tänker oss vänstern idag.
    Det förvånar mig inte om man hittar dem inom kyrkan.
    Det var kyrkan som startade universiteten.
    Lund och Uppsala är två tydliga exempel här i Sverige.

  4. ”När välfärdssamhället börjar dö så får en bred vänstern mer liv. Se på Sanders, Corbyn och V.”

    Sanders är dödskyssen på Demokratiska Partiet.
    Sen får väl var och en tycka vad dom vill om det.
    Corbyn är väl redan utanför vad jag vet?
    Vänsterpartiet? Jag tror det blir samlingsplatsen för missnöjda socialdemokrater till vänster.
    Vänsterpartiet större men inte bredare.
    Men Vänsterpartiet som växer några procent på Socialdemokratins bekostnad vad skulle det ha för betydelse när politiken rör sig åt höger?

    Men åter Teslas fabrik.
    Ny artikel på SVT Public Service. Utanför Berlin ska den Nordamerikanska bilfabriken ligga.
    Fabriken har fått grönt ljus från tysk domstol.
    Jag tror det blir mycket bra det här. Fabriken hamnar rätt då Tyskland är ett av världens främsta teknikländer men även ett land som satt världen på hjul.
    Arbetstillfällen skapas i en region som är i skriande behov.
    Politiskt stärks kopplingen till USA då de skett en förskjutning mot Ryssland i och med Nordstream II. En normalisering alltså.
    I mitt perspektiv blir Teslas fabrik utanför Berlin en win win situation både för Tyskland och USA.
    Någon särskild förlorare kan jag tyvärr inte se.
    Elbilen har som det påstås i inlägget ovan repor lacken men med tid och utveckling kanske de fula reporna försvinner?

    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/teslas-nya-fabrik-far-gront-ljus-av-tysk-domstol

  5. ”När du kör bil gäller omfattande trafikregler. Om du ställer dig på en elsparkcykel gäller ingenting. Iallafall åtgärdas inte de som gör precis som de vill med elsparkcykel.”

    https://samtiden.nu/2021/07/vardslosheten-med-elsparkcyklar-atgardas-i-anda-lander/

    Jag håller med Dick Erixon. I det här fallet har han helt rätt.
    Även för mig som cyklist samt ibland förare av veteranmoped gäller omfattande trafikregler.

    Men för dessa nytillkomna elfordon, som ibland kan påminna om en motorcykel både till storlek och prestanda samt även en minibil tycks gälla ingenting.

    Jag har tyvärr märkt att trafiken alltmer styrs av moralens och härskarteknikens lagar mer än trafikens förordningar och regler.
    Polisväsendet tycks helt blivit upptaget av andra problem.
    Sen det här med elfordonen.
    Så fort det rör sig om elfordon så verkar det kopplas till klimathot och klimatåtgärder och ses som något moraliskt försvarbart och eventuella olägenheter, brister m.m. bortses förbigående.
    Men hur är det i trafiken egentligen?
    Bara i går kväll blev jag omkörd med min moped av en sådan här elsparkcykel.
    En finklädd man i 50 års åldern ståendes på den lilla plattan och dom pyttesmå hjulen och ett minimalt styre rakt upp och körde om mig i åtminstone 30 km/timmen.
    Ingen hjälm eller skyddskläder på något sätt. Finns är ens bromsar på båda hjulen?
    Inte såg jag några reglage i varje fall.

    När ska samhället se till att den här hysterin i klimatåtgärdernas bakvatten regleras eller ännu hellre helt upphör?

    Här menar jag de rödgröna regeringspartierna har ett mycket stort ansvar.

    Kanske de viker ned sig för opportunismen i rädsla att mista regeringsmakten?
    Men vad är det i så fall för regeringsmakt de har?
    Jag trodde låt-gå-politiken bara fanns i anarkin.

  6. Demokrati.

    De uppkallade ”Tidöpartierna”, alltså den innevarande borgerliga regeringen vill nu offentligt finansiera elbilsanvändandet med skattebetalad finansiering av utbyggnaden av så kallade ”laddstolpar”.

    I princip har jag inget emot elbilar, förutom vissa tekniska egenskaper, men menar med den här kommentaren istället mer den politiska ordningen.

    Subventioneringen och det statliga uppmuntrandet av elbilar har jag tidigare uppfattat som ett ”vänsterprojekt” men erfar nu att projektet drivs oförtrutet vidare av den borgerliga regeringen.

    Då en borgerlig regering är mer marknadsorienterad borde regeringen anpassat politiken då intresset för elbilar minskat enligt högertabloiden ”Fria Tider”.

    Men så inte. Alltså måste det vara någon annan som styr.
    Någon annan som styr våra regeringar oavsett politisk färg.

    Jag har trott så en längre tid.
    Det existerar en överpolitik som inte är av folket påverkbar.
    Det är ”demokratin”, dvs. borgarens maktutövning.

    En form av centralmakt med säte i kapitalet.
    Kapitalet, närmare bestämt alla betydande företag.
    Det är där den yttersta makten finns och som i första hand styr över västländers produktion med dito samhällsintressen.

    Oberoende av vad bilarnas ägare vill bestämmer biltillverkare tillsammans med politiska intressen vilken sorts bilar som ska finnas i samhället.

    Samma kan gälla t.ex. elproduktion men även annat. Vad du äter etc.

    Demokrati är alltså borgarens makt.
    Då egenintresset alltid styr borgaren är således demokrati inget allmänintresse.
    Demokratin kräver egentligen ingen stat.
    Staten blir istället en fasad för ett allmänintresse med ett fåtal viktiga samhällsfunktioner inbakade. Polis exempelvis.

    Som kontrast till den här västerländska ordningen, eller ”det västerländska sättet att leva” finns då auktoritetens länder i Östvärlden där staten har en större makt över samhället men inte total.
    Dock så total att borgaren känner sin politiska maktställning hotad.

    Marknadsorientering gäller i både Väst och Öst men i Västvärlden är borgarens av tradition helt obegränsad.

    Jag har fått för mig att det är om borgarens obegränsade makt striden står mellan Öst och Väst.

    Då blir det lättare att förstå den verkliga anledningen till att Västmakterna storsatsat på kriget mot Ryssland i Ukraina.
    En konflikt som även finns med Östvärldens största land Kina.

    Med det här blir det lättare att förstå det kvittar hur man röstar i de ”demokratiska” allmänna valen.
    Det blir alltid som borgaren vill ändå.
    Förutom några ytliga justeringar hit eller dit eller från och till.

    Någonting annat än borgarens makt kan aldrig demokratin erbjuda.
    Borgarens makt kan bara minskas eller elimineras av eget misslyckande eller yttre påverkan.

    https://www.friatider.se/tidopartierna-satsar-pa-kraftig-utbyggnad-av-laddnatet-elbilar

  7. Jag hörde på en video idag att elbilsprojektet håller på att kapsejsa.
    Åtminstone för Västvärldens del.
    Europeiska och Amerikanska biltillverkare klarar inte att hålla elbilens pris på en nivå som en vanlig bilköpare klarar av.
    Elbilen blir för dyr att köpa och förmodligen är det därför Staten försöker locka bilköpare med subventioner och köp-premier.
    Anledningen till att Västvärldens elbilar blir för dyra är att konkurrensen ställer kraven så höga på prestanda, komfort och även säkerhet att bilarna blir stora, tunga och komplicerade.
    Vi vet ju sedan tidigare att en Tesla accelererar snabbare än en vass tävlingsbil med konventionell motor.

    Däremot det nya industrilandet Kina klarar att tillverka en elbil som en billig standardbil som vanligt folk kan köpa.

    Detta har gjort att Västvärlden ser Kina som ett hot mot sin industri och marknad och vill lägga höga tullar på importerade bilar från Kina.
    Västvärlden påstår också att Kinesiska Staten subventionerar elbilstillverkare i Kina och menar detta snedvrider konkurrensen.

    Jag har väl lite svårt att hålla med om det därför statligt stöd till industrier har utbetalats i stor omfattning i vårt land Sverige genom åren.
    Ingen har klagat på snedvridning av konkurrensen vad jag minns.

    Som det verkar kommer Västvärlden misslyckas med sin elbilsomställning medan Asien förmodligen kommer bli ledande.
    I Asien finns också de stora marknaderna för elbilsförsäljning som till exempel större länder som Ryssland, Kina och Indien.

    Ganska intressant när en Fri Marknad inte förmår prestera det som kunden önskar.
    Utan istället fängslas av branschens inbördes prestationskrav.

  8. Elbilen har repor i lacken.

    Nu har konstaterats att man riskerar bli åksjuk av att färdas i elbil.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/darfor-blir-du-mer-aksjuk-i-elbilen-sa-vill-forskarna-losa-problemet

    Det är elbilens prestationsförmåga som gör att man blir åksjuk.
    Hög motorstyrka ger kraftig acceleration som tillsammans med elbilens ljudlöshet i förar- och passagerarutrymme gör öronen inte hinner parera balans-sinnet.
    Det är som att bli sjösjuk på en resa när fartyget gungar i vågorna.

    Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att tillverka en bil där prestanda hålls måttlig nivå?
    Okej, säkerhet är ju viktig men säkerheten ökar också som bilen inte inbjuder till så snabb och forcerad körning.
    Men en elbil med måttlig prestationsförmåga behövs heller inte så extrem batteriteknik som också gör batterierna farliga och känsliga för explosioner.
    Priset per elbil kommer också kunna sänkas så många fler kommer finna elbilen som ett attraktivt alternativ.
    Som det är nu är elbilen mest populär bland välbeställd medelklass som vill framstå mondäna och föredömliga medborgare.

    Inlägget heter Elbilen har repor i lacken men jag tror dess värre brister finns i den Fria Marknads ideologin.
    En Fri Marknad utan regleringar och ohämmad konkurrens gör produkter främmande för både personliga kunder och samhällets gemensamma behov.

    Elbilstillverkare konstruerar elbilar till sin egna belåtenhet. Därför kommer de misslyckas.
    Det liknar bagaren som häver i en massa socker i bullarna för att tillfredsställa kunderna och samhällets behov. Sedan låter sig offentlighetens provsmakare förmedla till folket vilken bulle som smakar mest och bäst.
    Det är så Fri Marknad skapar behoven.

    Kapitalismen har repor i lacken.

  9. Följetongen om företaget Northvolt i Skellefteå tycker jag också visar att den Gröna Omställningen också har sitt pris.

    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/northvolt-misstanks-for-brott-polisen-utreder-grovt-vallande-till-annans-dod

    Lite som att ”lida pin för att bli fin”.
    Här visar Demokratin och politikerna att de även är beredda att acceptera offer för att få sina planer genomförda.
    Politikerna här vill ha elbil till varje pris.
    Det går väl så länge priset tas ur gemensam kassa.
    Men när folket eller gemene man ska betala sin elbil då gäller plötsligt inte längre elbil till varje pris när betalningen måste tas ur egna plånboken.

    Grön omställning och Fri Marknad man får känslan av det är något som inte riktigt passar ihop.
    Grön omställning och Blandekonomi tror jag i det fallet varit ett bättre alternativ.

    Men nu är Demokratin som den är, och det som var Framtiden igår kan lika gärna genom Demokratin bli till Historia i morgon.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here