Black Rock köper Panamakanalen. Är detta bara början?

3

En artikel 9 mars av Jon Fleetwood på
Derimot.no

Ursprungsartikeln publicerad i Vigilant News 7 mars. Översatt från engelska av Northern Light. Länkar i originalartikeln. Originalartikel: BlackRock köper hamnar i Panamakanalen för 22,8 miljarder dollar.

BlackRock köper Panamakanalen för 22,8 miljarder dollar. Är detta bara början på något som kommer?

Den globalistiska penningförvaltaren kommer nu att kontrollera en viktig punkt för global handel. Som ett stort framsteg för globalismens grepp om världen har BlackRock just slutfört en av sina mest geopolitiskt betydelsefulla infrastrukturaffärer hittills, och säkrat kontrollen över hamnarna i båda ändarna av Panamakanalen med ett svindlande förvärv på 23 miljarder dollar.

Medan övertagandet på 170 miljarder dollar från Global Infrastructure Partners (GIP) var den största affären i dollarvärde, konsoliderar detta steg oöverträffad makt över en av världens mest strategiska handelsvägar.

BlackRock är en nyckelpartner till World Economic Forum (WEF), och WEF:s officiella partners, inklusive BlackRock, beskrivs som ”drivkraften” bakom forumets program, som är anpassade till det bredare konceptet Great Reset – ett försök att omforma globala ekonomier och regeringar enligt önskemål från en ovald global elit.

Många ser BlackRock som det instrument som globalistiska eliter har använt för att konsolidera kontrollen över företag på en global skala. Genom att säkra kontrollen över Panamakanalens båda ändar har BlackRock positionerat sig som en portvakt för global handel, och ytterligare stärkt sitt inflytande över världens mest kritiska försörjningsvägar.

Hur gick det till?

Ett konsortium lett av BlackRock, inklusive dess dotterbolag Global Infrastructure Partners och Terminal Investment Limited, gjorde en avtal om att köpa 43 hamnar i 23 länder från Hongkong-baserade CK Hutchison Holdings. Avtalets kronjuveler är hamnarna Balboa och Cristobal – viktiga transitpunkter på båda sidor om Panamakanalen. Dessa hamnar är livsnerven för global sjöfart och hanterar en enorm volym amerikanska varor.

Pengarna och makten som står på spel

Panamakanalen bär 4 % av all sjöfartshandel och 70 % av sjötrafiken på väg till eller från amerikanska hamnar. Det genererar miljarder i intäkter årligen, och dessa siffror kommer bara att växa i takt med att den globala handeln blir mer centraliserad. Att äga dessa hamnar handlar inte bara om vinst – det handlar om att kontrollera global handel, bestämma vem som får tillträde och till vilket pris.

BlackRock, världens största kapitalförvaltare, har redan mer än 11 ​​biljoner dollar i tillgångar – en summa som är större än BNP för varje nation på jorden utom USA och Kina. Detta förvärv befäster dess dominans över internationell handel, vilket ger den ett järngrepp om en av världens mest kritiska sjöfartsrutter.

Varför det spelar roll

Denna överenskommelse skedde inte i ett vakuum. Trump-administrationen hade angripit kinesisk inblandning i Panamakanalen i flera år. I januari varnade senator Ted Cruz för att Kina kunde manipulera passagen genom kanalen och kallade situationen för en ”akut risk för USA:s nationella säkerhet”. Sedan kom utrikesminister Marco Rubios besök i Panama i februari, där han sa till tjänstemän att bryta banden med Kina eller möta USA:s vedergällning. Dagar senare drog Panama sig ur Kinas Bälte- och väginitiativ och plötsligt letade CK Hutchison – länge under granskning för sina kinesiska band – efter en köpare.

Medan president Trumps retorik hade kretsat kring att ”ta tillbaka Panamakanalen”, är det som hände istället att USA:s mäktigaste investeringsbolag nu äger hamnarna i vardera änden av kanalen. USA tog inte tillbaka kanalen – det gjorde den globalistiska finanseliten.

Strategiska implikationer

Detta är mer än bara en investering – det är ett geopolitiskt maktskifte.

Kontroll över världshandeln:

BlackRock och dess partners bestämmer nu vem som får använda dessa hamnar, hur mycket de betalar och om de får prioriterad tillgång.

Nationell säkerhet:

Med över tre fjärdedelar av fartygen som passerar genom kanalen med ursprung i eller på väg till USA, innebär kontroll över dessa hamnar kontroll över USA:s försörjningskedjor.

Geopolitiskt inflytande:

Detta drag neutraliserar effektivt kinesiskt inflytande över kanalen och ersätter det med inflytandet från världens mäktigaste finansiella företag.

BlackRock har ägnat år åt att bädda in sig i amerikanska regeringspolitiska kretsar. Kontroll av dessa hamnar betyder en konvergens av offentlig och privat makt som inte liknar något tidigare. Den större bilden är att även om BlackRocks 170 miljarder dollars förvärv av Global Infrastructure Partners var den största affären i monetärt värde, kan detta förvärv av Panamakanalen vara det mest betydande när det gäller globalt inflytande. GIP-affären gav BlackRock kontroll över energi-, transport- och vatteninfrastruktur runt om i världen – med ägandet av hamnarna på en av de mest strategiska handelsvägarna på planeten når dess inflytande över internationell handel en helt ny nivå.

Och ändå, medan rubriker kan fokusera på Trumps ”seger” när det gäller att ta bort kinesiskt inflytande från Panamakanalen är verkligheten att USA:s mest inflytelserika finansiella institution – inte den amerikanska regeringen – nu har nycklarna till denna kritiska globala artär.

BlackRocks växande band till Trumps värld

Medan Trump offentligt har kritiserat BlackRocks inflytande, avslöjar finansiella anmälningar att BlackRock och Vanguard tillsammans har 350 miljoner dollar i aktier i Trump Media & Technology Group. Detta väcker frågor om huruvida BlackRocks ökande finansiella affärer med Trump-anslutna företag, inklusive denna Panamakanal-affär, signalerar en djupare anpassning – eller helt enkelt opportunistiska investeringar. Om BlackRocks inflytande i Trumps sfär fortsätter att växa kan det omforma maktbalansen mellan finanseliten och administrationen själv.

Detta väcker grundläggande frågor: Vem kontrollerar egentligen handeln? Vem styr geopolitiken? Och vem styr egentligen USA? BlackRocks övertagande av Panamakanalen är inte bara ett maktspel – det är en förhandstitt på vad som komma skall.

 

*

 

Från Vigilant News, publicerad 7 mars 2025.

Översatt från engelska av Northern Light. Länkar i originalartikeln.

Originalartikel: BlackRock köper hamnar i Panamakanalen för 22,8 miljarder dollar.

Föregående artikelLäs Folket i Bild Kulturfronts marsnummer 2025!
Nästa artikelSyrien: Kust i brand
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

3 KOMMENTARER

  1. Historien upprepar sig, bara i större skala! I det medeltida Europa fanns ett handelsbolag som hette Hansan som styrde och ställde efter behag och nu finns alltså liknande bolag i global omfattning! Gustav Vasa på sin tid var svårt skuldsatt till Hansan för de legosoldater han hyrt in för att gripa makten och slå ner upproren! Fick senare plundra landet för att betala skulderna…Känns detta igen?

  2. Det är samma, exakt samma, upplägg som när de snärjde Japan i en let it happen fälla mll 1938-7/12-1941 (de började långt tidigare än det, dock). De ska utestänga Kina via panamakanalen, försöka frysa ut dem med handelsbojkotter samt såklart förtala dom i slask’media’. Samma upplägg 75år senare. På mig verkar det som desperados

  3. Riktigt så suvärena blir inte uza med att överta panama kanalen. Kina har långtgående planer på att bygga en ännu större kanal genom honduras, vilket förkortar ytterligare rutten för fartyg. Uza kan inte mäta sej med länder som kina och ryssland i vad det än gäller, eu är tyvärr helt out of bussines på alla plan.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here