I kvälls-serien ”Aktuella artiklar för ett år sedan och idag” återpubliceras denna artikel… Korruption är nog ett lika stort som dolt problem i USA. Inte minst inom politiken.Demokratin fungerar dåligt i USA – första vetenskapliga studien.
Boeing gav 1 miljon dollar till Trump som premierat detta. Konstruktionsfel på 737-8 MAX?
DN skriver på förmiddagen 13/3 2019 ”En rad länder har förbjudit flygningar med Boeings 737 Max 8 efter olyckan i Etiopien. Men amerikanska flygmyndigheten har inte följt den linjen. Nu kommer krav från politiskt håll på ett stopp samtidigt som kopplingarna mellan USA:s president Donald Trump och Boeing lyfts fram.”…”Trump-administrationen har mycket nära band till flygbolaget Boeings ledarskap. Boeing donerade en miljon dollar till Trumps installationsceremoni och har fått en rad fördelaktiga kontrakt under Trumps tid som president. Trump nominerade i fjol Boeings tidigare VD Patrick Shanahan som tillförordnad försvarsminister.
John Nichols, författare till en bok om lobbyisterna i Trumps administration, har kallat Shanahan ”den person som bokstavligen förkroppsligar det militärindustriella komplexet”. Nyligen tillsattes Trumps tidigare FN-ambassadör Nikki Haley även till Boeings styrelse.”
”Boeings nuvarande VD, Dennis Muilenburg, är god vän med Trump och fick nyligen ett kontrakt värt 600 miljoner dollar för att rusta upp presidentens flygplan, Air Force One.” Skriver till och med USA- och kapitalistvänliga DN.
Detta exemplifierar storföretagens enorma inflytande på valen i USA. Det har gått så långt att expresident Carter menar att demokratin i USA satts ur spel, och ersatts av en ”plutokrati”, där rikedomen härskar. Jag har utförligt beskrivit och analyserat detta i olika artiklar.” USA:s odemokratiska val.
Tillägg:
Efter artikelns publicering meddelade Boeing att man stoppar alla flygningar med flygplanet. Detta motsäger i sig inte tankarna om samband mellan Boeings bidrag till Trump och dennes gynnande av bolaget.
Allvarligt konstruktionsfel i Boeing 737 Max 8?
Denna fråga diskutera i olika etablerade media, och även av Pål Steigan som tar upp viktiga aspekter som jag inte hittat i DN. Återger artikeln förutom ett par meningar om Norwegian och börsreaktioner mot slutet. Pål Steigan: Konstruksjonsfeil i Boeing 737-8 MAX?
Bakgrunden är flygkraschen söndagen där ett Ethiopian Airlines-flyg i Etiopien kraschade strax efter avgång. Samma flygplans typ, Boeing 737-8 MAX, var också involverad i en flygkrasch med Lion Air i Indonesien den 29 oktober 2018.Det hävdas starkt att dessa flygplan är föremål för ett allvarligt konstruktionsfel. Det börjar med striden mellan Boeing och Airbus om att leverera flygplan som ger lägre energiförbrukning. Airbus A-320 kom 2010 med nya motorer, så kallad New Engine Option (NEO), som använder mindre bränsle. Detta skriver Moon of Alabama (https://www.moonofalabama.org/2019/03/boeing-the-faa-and-why-two-737-max-planes-crashed.html#more).
Boeing var tvungen att svara och konstruerade sin 737 MAX. De nya motorerna ger flygplanet en annan flygkaraktäristik där nosdelen pekar något upp i flygningen. Detta borde ha lett till särskild utbildning av piloterna, men Boeing hävdade att det inte var nödvändigt. Enligt fabriken behövde de bara läsa några nya manualer. För att kompensera för denna brist på träning la konstruktörerna till en programmering som de kallade ”maneuver characteristics augmentation system” (MCAS). Detta borde korrigera kursen nedåt om flygplanet visar tecken på stigning.
Flygplanet har således två oberoende styrsystem. Den ena korrigerar kursen lite upp och den andra korrigerar den litet ned. MCAS är dessutom oberoende av autopiloten, så piloten måste aktivt stänga av den för att inte ha problem om en kritisk situation uppstår. Men frågan är om de är medvetna om det, och i så fall om de hinner göra det.
Felet är så allvarligt att Federal Aviation Authority i USA utfärdade en varning om det i november 2018. Flygbolagens fackförening blev chockerat över detta och reagerade kraftigt. Det är sannolikt att båda Boeing 737 MAX-olyckorna kan bero på brister i MCAS-systemet.
Det betyder att Boeing har allvarliga problem. Företaget har sålt 5000 flygplan av denna typ. 340 av dessa har levererats och de flesta av dessa får nu stå på marken. Detta ger upphov till flera frågor. För närvarande har det inneburit stora förluster för Boeing på börsen, men man kan vänta sig stora rättegångar och kunderna kanske vill säga upp avtal. Om detta stämmer har vi två stora flygolyckor orsakade av en cynisk kamp om pengar och för att hålla marginaler både vad gäller energi och pengar.” (Slut på artikeln).
Kort kommentar:
Detta innebär ändrade förhållanden på olika områden.
DN skriver ”Flygbolaget Norwegian förväntar sig ersättning av flygplanstillverkaren Boeing.” Norwegian vill ha ersättning av Boeing.. Motsvarande kan man säkert vänta sig från andra flygbolag. Boeings konkurrenter ser chanser till goda affärer, kanske stora beställningar.
Och olika slags konflikter om ersättning är sannolika. DN skriver ”Flygpassagerare som reser med Norwegian kommer inte att kompenseras för de förseningar som kan förekomma efter att flygplan av modellen Boeing 737 Max 8 stoppats, enligt danska tidningen Berlingske.” Ingen ersättning för försenade Norwegianflyg.
Framgångsrika Norwegians konkurrenter vädrar morgonluft. Knivarna slipas här och där.
Sannolikt drabbas tiotusentals resenärer på olika sätt. Kanske några av dem ser sig om efter alternativa transportvägar. Ur klimatsynpunkt är det skandalöst att resor med t.ex. järnväg inte är subventionerade, och att man måste byta oftare nu än tidigare när järnvägsnät privatiserats runtom i t.ex. Europa.
För några reses förhoppningsvis funderingar över om dagens ekonomiska system är det optimala.
Är det för djärvt att fundera på korruption då det gäller relationen mellan president Trump och Boeing? Första gången för dem båda?
Jag drar mig till minnes Air France -planet, en Airbus, som störtade i Atlanten på väg mot Paris från Rio de Janeiro. Då hade is bildats på sensorer som slutade fungera, pito-tubes, som ger data om planets hastighet om jag minns rätt. Att piloterna inte kunde tyda sin belägenhet berodde på den konflikt som uppstod mellan autopilotinställningar och det verkliga sakläget. Rent generellt är piloter så vana vid att flyga med hjälp av autopilot att de inte alltid handlar korrekt om systemet slutar fungera. En manuell flygning skulle i sig ha varit fullt genomförbar för Air France om piloterna hade insett sin beläghenhet.
Man bör vara väldigt försiktig med att utpeka skyldiga innan en grundlig utredning genomförts. Men resultatpressen på utvecklare är hård och kan leda till lösningar som säkerhetsmässigt kan innebära risker. Boeings 787-plan hade också problem, eftersom det lanserades i ett snabbt tempo. Korruptionen är betydande på detta område men ligger i regel på ett annat plan, man räknar med feta kontrakt om man sponsrar valkampanjer. Däremot sade en intervjuad att en annan trend i tiden kunnat observeras hos Boeing: ja-sägare premieras, folk som påpekar problem med nya lösningar sparkas. Alla nymodigheter måste ges en grön etikett, detta starka inbesparingstvång kan bli ett tveeggat svärd.
Vilket får mig att tänka på ett annat allvarligt problem som också gäller Boeing. Iranska flygbolag har fortfarande ett stort antal Boeing-plan i tjänst, samtidigt som USA:s sanktioner förbjuder reservdelsleveranser till iranska flygbolag. Flygolyckor har inträffat och det är möjligt att uteblivna reservdelsleveranser varit orsaken. Detta är en marknad där det är svårt att anlita bulvaner. Leveranser kan spåras och tillverkaren vet exakt till vilket plan de går. Huruvida det finns fungerande piratdelar känner jag inte till. Här är EU med och leker med människoliv i en ännu högre grad.
Rubriken ska egentligen vara ”Boeing köpte Trump för en miljon dollar”.
Vidare borde det stå att ”Det är väldig bra investering eftersom Boeings nuvarande VD Dennis Muilenburg, en Trump vän, fick nyligen ett kontrakt värt 600 miljoner dollar för att rusta upp presidentens flygplan, Air Force One.” Alltså Boeing kammar hem 600 gånger investerat kapital för att köpan varan (Trump). Sådana profitkvoter får man nästan ingen annanstans än i politikermarknaden.
https://www.moonofalabama.org/2019/03/boeing-the-faa-and-why-two-737-max-planes-crashed.html#more
Om signaturen b som driver bloggen moonofalabama ger en korrekt beskrivning (han säger sig själv ha viss erfarenhet från certifiering av flyg) ser det inte bra ut för Boeing och inte heller den amerikanska tillsynsmyndigheten FAA.
Det är ett tecken på att USA har kommit på efterkälken även när det gäller civilflyg, inte bara militära. Boeing kommer att drunkna i skadeståndsanspråk framöver. Det våras för Airbus men kanske t o m Rysslands nya flyg?
Hur som helst fortsätter Rysslands fortsätter göra köttfärs av halshugga-terrorister i Syrien. Nu senast genom precisionsbombning av deras vapen depåer.
https://www.presstv.com/Detail/2019/03/13/590974/Syria-Russia-idlib-attack-HTS
Har de inte anklagat Ryssland för Boeing kraschen än? Det var snabba ryck vad gäller t ex Skripal och snubbel Hillary, mm. Man känner sig vilsen när de inte anklagar Ryssland för ditt och datt!
Olyckan kom inte utan förvarningar och tidiga pilotlarm.
https://twitter.com/SilenceNotGold/status/1105879607700385792
Boieng en av många som lobbar (mutar) politiker. Vi har oljeindustrin som fördelar stora belopp ( här ligger M. Rubio i topp ) och vi har stora summor från AIPAC organisationen mm. Här Boeing-listan :
https://www.opensecrets.org/orgs/recips.php?id=D000000100&type=P&state=&sort=A&cycle=2016