Hyckleriet med fossilsubventionerna

1

Jag ramlade över detta dokument från Internationella Valutafonden, vilket ger ett fullt tillräckligt underlag för titelrubriken.
Upp till kamp!
Vilka klimatorganisationer och -manifestationer deltar du i?

Detta dokument uppdaterar uppskattningar av subventioner för fossilt bränsle, definierat som bränsleförbrukning gånger gapet mellan befintliga och effektiva priser (dvs. priser som garanteras av leveranskostnader, miljökostnader och intäktshänsyn) för 191 länder. Globalt förblev subventionerna hela 4,7 biljoner dollar (6,3 procent av den globala BNP) 2015 och beräknas till 5,2 biljoner dollar (6,5 procent av BNP) 2017. De största subventionerna under 2015 kom från Kina (1,4 biljoner dollar), USA (649 miljarder dollar), Ryssland (551 miljarder dollar), Europeiska unionen (289 miljarder dollar) och Indien (209 miljarder dollar).

Cirka tre fjärdedelar av de globala subventionerna beror på inhemska faktorer – energipriser förblir alltså i stort sett i ländernas eget nationella intresse – medan kol och olja tillsammans får 85 procent av de globala subventionerna. Effektiv prissättning av fossilt bränsle 2015 skulle ha sänkt de globala koldioxidutsläppen med 28 procent och dödsfallen med luftföroreningar med fossila bränslen med 46 procent och ökat statens intäkter med 3,8 procent av BNP.

Föregående artikelAsiatiska århundradet började i maj 2020
Nästa artikelMiljö och fred förenades 1972 – viktiga lärdomar för oss idag!
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

1 KOMMENTAR

  1. https://www.rt.com/business/491210-russia-south-korea-lng/
    Enligt DSME förväntas de båda transportörerna med en kapacitet på 380 000 kubikmeter LNG (flytande naturgas) byggas före slutet av 2022. Värdet på ordern är 901,3 miljarder vann (748 miljoner dollar), sade skeppsbyggaren , lägger till att ett alternativ för ytterligare två fartyg ingår i kontraktet. Sydkoreas varv Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) har fått en order från den ryska gasproducenten Novatek om byggande av två LNG-tankfartyg för att driva i Kamchatka och Murmansk. Fartygen, som kommer att distribueras i Rysslands Murmansk och Kamchatka, kommer att spela rollen som mellanstationer. Deras installation gör det möjligt för LNG att transporteras mycket snabbare till Europa och Asien och kommer att sänka kostnaderna för lasttjänst betydligt. När avtalet ingicks kunde vårt företag återigen bevisa marknaden vår avancerade teknik inom området LNG. På grund av konsekvenserna av koronaviruset skjutades några större projekt upp, så denna order hjälper företaget att få stabilitet. Novatek planerar att bygga ett 20 miljoner ton LNG-omlastnings- och lagringskomplex i Murmansk-regionen för att optimera logistik- och transportkostnader. Det syftar också till att organisera en LNG-omlastningsplats i Kamchatka med en volym på 20 miljoner ton per år. Båda terminalerna ska planeras lanseras cirka 2022.
    Putin räknar med att Ryssland kommer att öka LNG-produktionen femfaldigt till 140 miljoner ton till år 2035
    https://www.rt.com/business/455238-russia-lng-exports-europe/
    https://www.rt.com/business/469748-lng-investments-record-high/

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here