En artikel 26/1 av Trita Parsi, som är medgrundare och vice verkställande direktör för Quincy Institute for Responsible Statecraft.
https://responsiblestatecraft.org/is-israel-committing-genocide/?mc_cid=1c442f00a6&mc_eid=e901fc2bfc
En annan strategi från Biden kunde ha format krigsinsatserna och förhindrat att detta hände från första början
Internationella domstolen (ICJ) har just dömt mot Israel och fastställt att Sydafrika framgångsrikt argumenterade för att Israels agerande rimligen skulle kunna utgöra folkmord. Domstolen ålägger Israel flera förelägganden och påminner Israel om att dess domar är bindande enligt internationell rätt.
En slutlig dom kommer att dröja ytterligare, men denna dom kommer att få betydande politiska återverkningar. Här är några tankar.
Detta är ett förödande slag mot Israels globala ställning. För att sätta det i sitt sammanhang har Israel under de senaste två decennierna arbetat hårt för att besegra BDS-rörelsen – Boycott, Divestment, and Sanctions – inte för att den kommer att ha en betydande ekonomisk inverkan på Israel, utan på grund av hur den skulle kunna deslegitimera Israel internationellt. ICJ:s beslut att Israel troligen ägnar sig åt folkmord är dock mycket mer förödande för Israels legitimitet än något som BDS skulle ha kunnat uppnå.
På samma sätt som Israels politiska system under de senaste åren alltmer – och offentligt – har förknippats med apartheid, kommer Israel nu på samma sätt att förknippas med anklagelsen om folkmord. Som ett resultat av detta kommer de länder som har stött Israel och dess militära kampanj i Gaza, såsom Förenta staterna under president Joe Biden, också att förknippas med den anklagelsen.
Konsekvenserna för Förenta staterna är betydande. För det första eftersom domstolen inte har möjlighet att genomföra sitt beslut. Istället kommer frågan att gå till FN:s säkerhetsråd, där Bidenadministrationen återigen kommer att ställas inför valet att skydda Israel politiskt genom att lägga in ett veto och därigenom ytterligare isolera USA, eller att låta säkerhetsrådet agera och betala en inrikespolitisk kostnad för att ”inte stå vid Israels sida”.
Hittills har Biden-administrationen vägrat att säga om den kommer att respektera ICJ:s beslut. I tidigare fall inför ICJ, som Myanmar, Ukraina och Syrien, har USA och västländerna naturligtvis betonat att ICJ:s provisoriska åtgärder är bindande och måste genomföras fullt ut.
Dubbelmoralen i USA:s utrikespolitik kommer att nå en ny bottennivå om Biden i det här fallet inte bara argumenterar mot ICJ, utan också aktivt agerar för att förhindra och blockera genomförandet av dess beslut. Det är kanske inte förvånande att högre tjänstemän inom Bidenadministrationen i stort sett har slutat använda termen ”regelbaserad ordning” sedan den 7 oktober.
Det väcker också frågor om hur Bidens politik att krama om Israel kan ha bidragit till Israels agerande. Biden kunde ha erbjudit ett mer måttfullt stöd och slagit tillbaka hårt mot israeliska överdrifter – och därmed hindrat Israel från att engagera sig i handlingar som potentiellt skulle kunna falla under kategorin folkmord. Men det gjorde han inte.
Istället erbjöd Biden ovillkorligt stöd i kombination med noll offentlig kritik av Israels agerande och endast begränsade påtryckningar bakom kulisserna. En annan amerikansk inställning kunde ha format Israels krigsansträngningar på ett sätt som förmodligen inte skulle ha bedömts av ICJ som ett folkmord.
Detta visar att USA undergräver både sina egna och sina partners intressen när man erbjuder dem blanka kontroller och fullständigt och obestridligt skydd. Avsaknaden av kontroller och avvägningar som ett sådant skydd erbjuder ger bränsle åt vårdslöst beteende överallt.
Bidens ovillkorliga stöd kan därför i slutändan ha underminerat Israel.
Domen kan också stärka dem som hävdar att alla stater som är parter i folkmordskonventionen har en positiv skyldighet att förhindra folkmord. Houthierna har till exempel rättfärdigat sina attacker mot fartyg på väg till israeliska hamnar i Röda havet med hänvisning till denna positiva skyldighet. Vilka rättsliga följder kommer domstolens beslut att få för USA:s och Storbritanniens militära åtgärder mot Houthierna?
Konsekvenserna för Europa kommer också att bli betydande. USA är ganska vana vid och bekväma med att åsidosätta internationell rätt och ignorera internationella institutioner. Det är inte Europa.
Internationell rätt och internationella institutioner spelar en mycket mer central roll i det europeiska säkerhetstänkandet. Beslutet kommer att fortsätta att splittra Europa. Men det faktum att vissa viktiga EU-stater kommer att förkasta Internationella domstolens utslag kommer på ett djupgående sätt att motsäga och undergräva Europas bredare säkerhetsparadigm.
En sista punkt: Blotta förekomsten av Sydafrikas ansökan till ICJ verkar ha dämpat Israels krigsföring. Alla planer på att etniskt rensa Gaza och skicka dess invånare till tredje land verkar ha pausats något, förmodligen på grund av hur sådana åtgärder skulle främja Sydafrikas ansökan. Om så är fallet visar det att domstolen, i en tid då den internationella rättens kraft alltmer ifrågasätts, har haft en större inverkan när det gäller att avskräcka olagliga israeliska handlingar än vad Biden-administrationen har gjort.
Relaterat
Nobelpristagare i kemi förordar BDS mot Israel
Nej
I o m västs stöd för FOLKMORDET i Gaza har det lilla av västs anspråk på frågor om ”rättigheter”, ”normer” och ”värderingar” är nu helt borta.
Hädanefter varje gång väst försöker föreläsa om ”rättigheter”, ”normer” och ”värderingar” kommer den Globala Syd att säga ”HÅLL KÄFT!!!”
barnamördares regimen apartheid israel örfilades offentligt i Den Hague. Det hördes överallt och ekar än.
Världen mottog domen med stor glädje eftersom den sätter alla dessa ”utvalda” skit som förpestat vårt liv på plats.
Det är slut med era fasoner löd domen!
Hädanefter är det utför för utvalda skit! Likaså för sionist arsle slickande västpolitiker – genocide Joe, coolie Rishni, hundkorv Olaf, Macaroni, dvärg Ulf, mm.