Ny artikel av Pål Steigan
Se även länkarna mot slutet.
-_________________________________________________
Ekonomen Michael Hudson skriver om kollapsen av det amerikanska banksystemet . Detta uttalande bör nog tas bokstavligt. För något är annorlunda den här gången jämfört med de tidigare finanskriserna i USA. Tidigare fanns det inget alternativ till dollarn, men det finns det nu. Och dollarn är en så kallad fiatvaluta, medan alternativen verkar vara knutna till ädelmetaller och faktisk råvaruproduktion. Det gör hela skillnaden.
Vad är pengar och vad är Fiat-systemet?
Några av de första kända pengarna var cowrie shell , som användes som ”mynt” i Afrika i flera århundraden. Min gamla chef på JW Cappelens Forlag, igmund Strømme, var i tyska brigaden 1945, och han berättade att i det ockuperade Tyskland användes cigaretter som pengar. Vi har också nämnt exempel på att burkar med konserverad makrill används som ”valuta” i amerikanska fängelser.
Men genom århundradena har ädla metaller, särskilt silver och guld, använts som valuta. Det norska ordet öra kommer troligen från latinets aureus, som betyder guld. Pund och lira (libra) syftar på samma sak, nämligen ädelmetaller som vägdes för att bestämma deras värde.
Den amerikanska dollarn var också baserad på guldmyntfoten.
Great Norwegian Lexicon skriver :
Guldmyntfoten är ett monetärt system där det är stadgat i lag att den monetära enheten ska ha ett visst guldinnehåll.
Guldmyntfoten var det dominerande monetära systemet i världen från mitten av 1870-talet fram till första världskrigets utbrott . Guldmyntfoten ersatte i Norge och många andra länder en silvermyntfot som fungerade enligt samma principer.
Enligt den fullständiga guldmyntfoten kompletteras denna bestämmelse med två andra: centralbankens skyldighet att lösa in sedlar i guld och dess skyldighet att köpa guld mot betalning i sedlar.
I den norska penninglagen från 1873 beslutades att guldhalten i den norska kronan skulle vara 0,40323 g finguld. Norges Bank Act från 1892 bestämde att mängden sedlar inte fick överstiga guldinnehavet plus 425 miljoner norska kronor.
Efter andra världskriget kom länderna i Internationella valutafonden (IMF) överens om att hålla fasta växelkurser i förhållande till guld eller dollar. Det var dock ingen guldmyntfot i egentlig mening. Där var valutorna kopplade till dollarn, och dollarn var kopplad till guld. Värdet på en dollar sattes till $35 per uns.
Inte minst på grund av nederlaget i Vietnamkriget avskaffade Richard Nixon den 15 augusti 1971 varje samband mellan dollarn och guldet. Sedan dess var det amerikanska valutasystemet helt och hållet ett Fiat-system . Fiat är latin och betyder ”låt det vara så”, som i Bibeln: Fiat lux, ”låt det bli ljus”.
Det betyder att värdet är så här eftersom staten eller centralbanken har sagt att det är så här. Det finns inget samband mellan valutan och ädelmetaller eller fysisk produktion. Systemet vilar på tunn luft. Och det kan gå bra så länge den som bestämmer värdet har makten att få andra att acceptera det. USA har haft tillräckligt med militär makt för att få andra att acceptera fiat-dollarn som pålitligt betalningsmedel.
Men utöver detta, i det moderna banksystemet, skapas pengar genom utlåning, genom skulder. USA:s skuld är nu 123 % av BNP (2022). Dessutom finns de så kallade derivaten , eller ”ekonomins massförstörelsevapen”, som investeraren Warren Buffett kallar dem. Världens derivatmarknad är 20 – 25 gånger större än världens bruttonationalprodukt.
Detta påminner misstänkt om vad som hände med det romerska imperiets monetära värden när kejsarna lade till mer basmetaller i pengarna för att betala för ständigt nya förlorade krig och sin egen lyxkonsumtion.
Detta är att ”sparka burken nerför gatan”. Man kan inte lösa problemen, så man skjuter bara upp dem och ökar samtidigt skuldberget som en dag kommer att rasa.
Babylonierna visste redan väl att ett system med sammansatt ränta var dödsdömt på lång sikt. I slutändan går skuldkurvan skyhögt och då fann man att det var bättre att skriva av skulden på ett organiserat sätt, som man gjorde varje jubileum när lertavlor som skulden skrevs på slogs sönder .
In kommer BRICS, guldyuan och guldrubel
The Global South: Guldstödda valutor för att ersätta den amerikanska dollarn
Pepe Escobar skriver:
Införandet av råvarustödda valutor i den globala södern kan upphäva den amerikanska dollarns dominans och jämna ut villkoren i internationell handel .
Kina och Ryssland har manövrerat sig till en position att dumpa dollarn helt i all gränsöverskridande handel. De ingår även köp- och försäljningsavtal baserade på deras egna valutor, bland annat med jättar som Saudiarabien, Iran och Indien. Det kan vara så att det är därför dollarklockorna ringer för nästa gång.
Och Norge, Oljefonden, liksom norska politiker från Frp till Rødt, har som bekant surrat sig i masten på det amerikanska fartyget och kommer därmed att följa det till botten när det är dags.
Intressant att se historien upprepas. Det var faktiskt i centrala Kina som man började använda cowrie shell för omkring3,500 år sedan. Makthavarna var snart inte lyckliga över att man kunde plocka en förmögenhet ur havet gratis, lite av inflations fenomenet, dom ville ha kontroll, så Kina uppfann snart kopparmyntet och papperspengar. Skrivtecknet, som en gång var en avbild av ett cowrie shell 貝 lever kvar till denna dag, och är vad man kallar en ”radikal”, det finns med som en del av många andra skrivtecken som har med pengar att göra, som köpa och sälja. Ett tag började folk använda mynt i Kina som bestod av pressat te. Alla kunde med rätt verktyg alltså tillverka egna pengar. Det gillades inte av kejsaren som att all utrustning för mynttillverkning skulle förstöras. Det är lite av historiska paralleller till USA flitiga användandet av ”tryckpressarna”.
Dollarn hänger kvar så länge USA kan hota andra länder och givetvis den s k ”marknaden”. Så världen får nog dras med denna trasiga valuta ett bra tag till. Petro-dollarn är till stor del beroende av krig och oroligheter för att hålla upp kursen och man kan ju jämföra med läget för dollarn som i t ex Sverige kunde köpas för 3-4 kr på 1970-talet då USA förlorat Vietnamkriget och inte var så sugna på nya krig.
https://ura.news/articles/1036286504
Unionen Ryssland och Kina kommer att samarbetar för att utveckla den norra sjövägen i Arktis.
Kina kommer att hjälpa Ryssland att göra Northern Sea Route (NSR) till en internationell transportkorridor. Peking har tillräckliga finanser och teknologier för att bygga hamnar och infrastruktur, förklarade Alexander Vorotnikov, docent vid institutionen för offentlig förvaltning och offentlig politik vid Institutet för samhällsvetenskap vid RANEPA, samordnare för rådet för expertcentret ”Projektkontoret för utvecklingen av Arktis”. Experten talade om riskerna för Ryssland i händelse av att Kina drar sig ur samarbetet och fördelarna med denna allians i en intervju med URA.RU.
Alexander Mikhailovich, under Kinas president Xi Jinpings besök i Moskva tillkännagav Rysslands president Vladimir Putin skapandet av ett gemensamt arbetsorgan för utvecklingen av NSR. Vad kommer det att ge Ryssland? Varför kan vi inte fortsätta att genomföra projektet på egen hand?
Putin har upprepade gånger efterlyst internationellt samarbete i utvecklingen av den arktiska zonen. Han pratar alltid om det. Att locka partners till NSR är mycket fördelaktigt för Ryssland både ur internationell och ekonomisk synvinkel.
Först visar vi för hela världen att vi har en partner som arbetar med oss i den arktiska zonen.
Vi kan genomföra projektet på egen hand, det råder ingen tvekan om det. Vi bygger nya kärnkraftsdrivna isbrytare, och lagen ”On Northern Delivery” antas, som kommer att utveckla infrastrukturen för Northern Sea Route. Transportnavet i Murmansk utvecklas, byggandet av räddnings- och navigeringsinfrastruktur pågår redan.
Men det är en sak att utveckla på egen hand, och en annan sak med en partner som har tillräckligt med ekonomiska resurser, besitter den teknik som vi behöver, till exempel de som är relaterade till användningen av förnybara energikällor, konstruktion och utveckling av infrastruktur – hamnar – Kina har ganska mycket erfarenhet av detta. . Därför är ett sådant deltagande fördelaktigt för Ryssland ur ekonomisk synvinkel.
Ryssland har för avsikt att göra den norra sjövägen till en internationell transportkorridor
”Kina spelar alltid för det långa loppet. De har samma mentalitet, och som historien visar är Kinas politik generellt sett långsiktig. Om Kina går med i detta projekt är riskerna för att samarbetet avslutas minimala. Kanske kommer det att modifieras under yttre tryck, men det kommer definitivt inte att avbrytas. Kina är dessutom intresserad av detta samarbete.
När det gäller institutionaliseringen av Kina i vår arktiska agenda finns det inga särskilda risker, eftersom det redan är aktivt involverat i den. Låt oss ta våra projekt – Yamal LNG och Arctic LNG-2, som implementeras av NOVATEK, där kinesiska företag är involverade överallt. De har blivit flaggskepp för samarbetet mellan Ryska federationen och Kina i Arktis. Fram till nu har Ryssland inte släppt in någon i sin del av Arktis. NSR är uteslutande ett ryskt projekt .
Putins uttalande tolkas som Rysslands beredskap att ge upp den nationella rättsliga statusen för NSR till förmån för den internationella statusen för denna sjöväg, som Kina står upp för?
Rysslands president Vladimir Putin och Kinas president Xi Jin Ping vid ett möte under ett gemensamt uttalande i Kreml. Ryssland och Kina gick ihop för att utveckla den norra sjövägen. Kina arbetar redan i vår del av Arktis.
Jag skulle inte tolka den norra sjövägen enbart som ett ryskt projekt. Ja, ur nationell säkerhetssynpunkt spelar NSR en exceptionell roll för oss. Men när vi talar om den ekonomiska utvecklingen av NSR, om transportkorridoren, kan vi inte bortse från Kinas roll här. Han är intresserad av det.
Det är ett misstag att tro att Kina inte har sin egen isbrytande flotta. Det är det och bygget fortsätter. Detta land bedriver enorm forskning i Arktis. Dessutom är lejonparten i den arktiska vetenskapen nu ockuperad av Kina. Det är därför vi inbjuder kina till samarbete.
Det finns en ”White Book”, sedan 2018, om landets deltagande i den arktiska politiken. Det vill säga att Ryssland inte på något sätt äventyrar sin nationella status. Jag är säker på att denna fråga kommer att diskuteras i alla avtal som ska ingås. Det är bara det att dessa dokument kommer att tillåta Kina att också delta i utvecklingen av NSR. Därför finns det idag, enligt min mening, inga faror.
28 mars 2023, 14:59
Utsikterna för att transportera bränsle österut längs den norra sjövägen börjar bli verkliga.
Statens bolag Rosatom diskuterar med företagen Lukoil och Gazprom Neft transport av olja österut längs Northern Sea Route (NSR) för navigering sommar-höst. De föreslås utföras på icke-isklassade tankfartyg, åtföljda av isbrytare. Detta tillkännagavs i Federationsrådet av projektledaren för projektkontoret för utvecklingen av det arktiska ”Rosatom” Sergey Chemko.
Lönsamheten beror på volymer..
”Här visar vi potentialen hos våra oljebolag: Lukoil, främst Varandeyfältet, och Gazprom Neft, Prirazlomnoyefältet. Dessa fält ligger utanför norra sjövägens vatten och tidigare skickades (last) även västerut, men nu har vi fört preliminära förhandlingar om riktningen av en del av dessa lastflöden österut.
Varför säger jag delar – eftersom det finns riktlinjer (tillgängliga) för perioden för navigering och användning av tankfartyg – vi har tyvärr ännu inte ett stort antal isklassade tankfartyg, därför föreslår vi för våra kollegor att använda konventionella tankfartyg med garanterad säkerhet, som använder våra isbrytare under sommar-höstnavigering, ”citerar Interfax Sergei Chemkos ord.
Genom norr till öst .. I februari 2023 gjorde landets president ändringar i grunden för Rysslands statspolitik i Arktis fram till 2035, våra riktlinjer för arbetet i makroregionen justerades, påminde Nikita Dontsov, chef för Influence communication group, Expert. Nu utvecklar Ryssland mest aktivt sina norra gränser och erbjuder sig att bygga internationella relationer på våra principer, medan våra partners i ”Norra rådet” är västländer som har intagit en ovänlig ställning gentemot vårt land.
Följaktligen, om de inte vill kommunicera och förhandla med oss, kommer vi att agera i vårt eget intresse utan att ta hänsyn till deras position. Dessutom, enligt Nikita Dontsov, är fördelen med att använda ovanstående väg uppenbar för omorienteringen av energiexporten till öst och Asien, där efterfrågan på ryska råvaror förblir på en hög nivå. Under villkoren för den faktiska blockaden av våra västra hamnar, blir den norra vägen oumbärlig för att förse centrala Ryssland och norr med varor och exportera våra exportprodukter.
Samtidigt, med hänsyn till den nuvarande utvecklingstakten för NSR-infrastrukturen, kommer sådana oljetillgångar att bli verkliga inom överskådlig framtid, säger Yevgeny Mironyuk, expert på aktiemarknaden på BCS Mir Investments. Han pekade på uttalandet från senator Konstantin Dolgov att ”alla befintliga investeringsprojekt i NSR är försedda med last och hjälpflotta i sin helhet.
Detta tillstånd innebär att de storskaliga resurser som investeras i konstruktionen av isbrytarflottan och infrastrukturen för den norra sjövägen kommer att möjliggöra lansering av ytterligare leveranser från befintliga och nya projekt, konstaterade analytikern i en kommentar till Expert.
Lönsamheten för leveranser från Varandey och Prirazlomnoye beror på volymen och regelbundenhet för leveranser. Och om navigeringsperioden kan förlängas och produktionen ökas på fälten, kommer leveranserna till öst genom NSR att bli lönsamma. Även om återbetalningstiden här kan vara längre än andra olje- och gasprojekt, föreslog Yevgeny Mironyuk.
Northern Sea Route vs Suezkanalen .. Mot bakgrund av de senaste geopolitiska händelserna är utvecklingen av NSR en prioritet för landet, bekräftade Sergei Chevrychkin, finansanalytiker på Finmir-marknaden, till Expert. Det är nödvändigt att öka intensiteten, öka godstransporter och navigering.
Vi är optimistiska om samarbetet mellan våra stora oljetransportföretag för att utveckla en ny rutt.
Om vi betraktar den norra sjövägen som en konkurrent till Suezkanalen, så är skillnaden mycket slående. Avståndet från Murmansks hamn till Japans hamnar genom Northern Sea Route är cirka 6 000 miles. Genom Suezkanalen – mer än 12 tusen miles. Transittiden är 18 respektive 37 dagar. Kraven på fartygens utrustning är dock en brist på rutten och påverkar ekonomin i projektet.
Lösningen på problemet med att öka godstransporterna tror Sergey Chevrychkin kan vara att säkerställa helårstrafik längs NSR och skapa en kraftfull isbrytande flotta. På delstatsnivå beslutades det att öka godstransporterna till 80 miljoner ton 2024 (2021 var det 34,9 miljoner ton). I detta avseende ingick SC Rosatom förra året avtal om Northern Sea Route med NOVATEK, Rosneft, Norilsk Nickel och LLC Severnaya Zvezda.
Förra året gav premiärminister Mikhail Mishustin i uppdrag att avsätta 118 miljarder rubel från budgeten fram till 2030 för byggandet av ytterligare två kärnkraftsdrivna isbrytare, samt 25 miljarder rubel för ett kärntekniskt stödfartyg. Omkring 7 miljarder rubel till kommer att riktas till byggandet av hamnarna Bay Sever och Severnaya Zvezda.
Som Sergey Chevrychkin noterade blev Kina 2022 den största importören av rysk LNG. Genom Northern Sea Route levererade Ryssland rekordvolymer från South Tambeyskoye-fältet till hamnarna i de kinesiska städerna Rizhao, Qingdao och Qinzhou.
Det återstår att hoppas att Ryska federationen i framtiden kommer att kunna erbjuda konkurrenskraftiga transitvillkor och omorientera en del av flödena från Suezkanalen till SPM. De främsta fördelarna med NSR är ett kortare avstånd och frånvaron av avgifter, köer och pirater. Samtidigt är det värt att notera riskerna med NSR, som ligger i oförutsägbara isförhållanden och outvecklad infrastruktur, avslutade experten.
https://expert.ru/2023/03/28/neft-po-smp/
[…] Kan den nya finanskrisen utlösa en dollarkollaps? Bankkollapsen i USA – varför kommer den? Bankernas korthus fortsätter att rasa Efter Silicon […]
[…] av professor Michael Hudson och dollar Ska vi lita på dollarn? (”In $ (God) We Trust”) Kan den nya finanskrisen utlösa en dollarkollaps? Ännu en utmaning av dollarns […]