North Stream: Vad gör två amerikanska P-8 Poseidon under övningen BALTOPS-22

15
322

https://olatunander.substack.com/p/the-use-of-two-us-p-8-poseidon-during?utm_source=post-email-title&publication_id=1510517&post_id=146966674&utm_campaign=email-post-title&isFreemail=true&r=103ae5&triedRedirect=true&utm_medium=email

Vänster: En amerikansk P-8 Poseidon (N/A) återvänder till Keflavik den 7 juni efter att ha patrullerat Östersjön och tankats i Ronneby (vilket den gjort hela veckan). Man kan också se en Poseidon (N/A också i rött) från Sigonella komma upp till Nordholz Naval Air Base i norra Tyskland. Höger: 15 minuter senare kan man se hur Poseidon från Sigonella landar på Nordholz, medan en tysk P-3 Orion, också baserad på Nordholz, flyger nära Ronneby.

Ett reviderat avsnitt 3 i min första Substack-artikel. Del III

OLA TUNANDER

Ola Tunander. Upphovsrätt: Fredsforskningsinstitutet Oslo (PRIO)

 

Under 2022 förde U.S. Naval Air Station Sigonella upp en P-8 Poseidon till Östersjön vid två tillfällen: under BALTOPS-övningen i juni 2022 och strax före explosionerna i slutet av september 2022. I båda fallen opererade denna Poseidon från Nordholz Naval Air Base i Tyskland. För BALTOPS-22 lämnade flygplanet Sigonella för Nordholz den 7 juni. Det återvände den 17 juni i slutet av övningen. Denna Poseidon opererade över Östersjön, öster om Bornholm, mellan den 8-15 juni (den 8 juni flög den bara till Ronneby och tillbaka). I september patrullerade en amerikansk Poseidon från Sigonella Östersjön fram och tillbaka över Bornholm under tre nätter, 22-25 september, fram till explosionskvällen den 26 september. USA kunde lätt ha släppt en sonarboj från Poseidon för att skicka en kodad signal till sprängämnenas timers. De skulle sedan ha använt en Poseidon för att utlösa explosionerna, som Hersh hävdade.

Under BALTOPS-22 opererade detta Poseidonplan från Sigonella över Östersjön i tandem med ett Poseidonplan från Keflavik, som gick ner till Östersjön, öster om Bornholm, nästan varje dag 7-16 juni, vid några tillfällen i juli och augusti och på själva natten för explosionerna den 26 september. Under BALTOPS-22 gick man oftast direkt från Keflavik till Bornholm över södra Norge och Sverige. Den tankades regelbundet på den svenska flygbasen Ronneby, vilket gjorde att Poseidon kunde stanna i området under en längre tid. Nästan varje dag patrullerade Poseidon området kring Nord Streams rörledningar, särskilt de områden där explosioner skulle inträffa. När den närmade sig dessa områden stängde den dock vanligtvis av sin transponder.

Poseidon från Sigonella lämnar Nordholz (nära Cuxhaven i norra Tyskland) den 10 juni och anländer till en position nordost om Bornholm kl 11.50, medan Poseidon från Keflavik kan ses längre mot nordost efter att just ha passerat över södra Norge och Sverige.

När en Poseidon lämnade Keflavik mot Bornholm strax före explosionen den 26 september passerade den söder om Norge och söder om Sverige och den tankades av ett amerikanskt tankflygplan över Polen, inte vid Ronneby. USA hade då tydligt bestämt sig för att inte involvera Norge och Sverige, och ingen norsk Poseidon användes, vilket var den ursprungliga planen, enligt Seymour Hersh. USA:s Poseidon den 26 september undvek norskt och svenskt territorium. Den gick söder om dessa länder. Istället för att tankas vid Ronneby tankades Poseidon över Polen, och detta amerikanska beslut fattades redan innan den första explosionen av Nord Stream-ledningen (se separata artiklar ”USA:s Poseidon-attack mot Nord Stream”, 9 september 2023). Att använda en norsk Poseidon hade förmodligen varit planen från början, men något hände. Två nya norska Poseidon gjorde inte sin första träningstur förrän i juni. De gjorde några resor i juli, augusti och september, mestadels runt sin flygbas Evenes, och de gjorde ett par resor till mellersta och södra Norge. Enligt norska myndigheter hade de vissa tekniska problem. Norge verkar ha backat från att utlösa sprängämnena någon gång under sommaren (se separat Poseidon-artikel).

Två norska Poseidon-flygplan på utbildningsturné i juli 2022 med avgång från och återkomst till den norska Poseidon-basen på Evenes (EVE) nära Harstad. Vid den tidpunkten gjorde de norska Poseidon-flygplanen bara kortare resor. De första träningsresorna gjordes i juni.

Men låt oss titta på Poseidon-flygplanet som kom in från Keflavik varje dag (utom den 13 juni) under BALTOPS-övningen. Det passerade Färöarna och Shetlandsöarna och gick ner över södra Norge och Sverige till södra Östersjön, till vattnen söder om Ronneby och den svenska marinbasen Karlskrona och nordost om den danska ön Bornholm. Den cirklade över området för Nord Streams rörledningar i flera timmar. Under kanske 50 % av tiden var transpondern avstängd och planet flög på låg höjd. Den 13 juni, när Poseidon från Keflavik inte kom in i Östersjön, ersattes den av Poseidon från Nordholz och cirklade på liknande sätt nordost om Bornholm som den andra Poseidon hade gjort under större delen av veckan. Efter att ha patrullerat området öster om Bornholm landade Poseidon från Keflavik på Ronneby för att tankas och eventuellt briefa den amerikanska staben. Därefter återvände den till Keflavik.

U.S. Poseidon på väg ner mot Östersjön från Keflavik (Island) över södra Norge och Sverige till området nordost om Bornholm den 12 juni. Flygplanet cirkulerar nordost om Bornholm i mer än fyra timmar. När det närmar sig området för de kommande explosionerna stänger det av sin transponder. Efter det tankas det i Ronneby innan det återvänder till Keflavik.

Samma flygplan fem timmar senare, när det återvänder från Ronneby till Keflavik över södra Sverige och Norge. Under BALTOPS-övningen flög Poseidon från Keflavik regelbundet över sydspetsen av Norge och Sverige till skillnad från vad den gjorde vid det senare tillfället.

Poseidon-flygplanet kommer in från Keflavik till Östersjön den 8, 9, 12 och 14 juni. Det går ner och cirklar över området med rörledningarna öster och nordost om Bornholm varje gång i cirka fyra timmar, men det är synligt mindre än halva tiden, eftersom transpondern stängs av när planet kommer närmare området med de kommande explosionerna. Efter det landar planet i Ronneby för att tankas innan det återvänder till Keflavik. Även den 10 juni och den 16 juni gjorde det nästan samma sak, och den 13 juni ersattes det av den andra Poseidon som opererade på liknande sätt nordost om Bornholm.

Just nu kan vi bara spekulera i vad ovanstående Poseidon gjorde nordost om Bornholm flera timmar varje dag under en vecka. Generellt kan vi säga att det handlar om underrättelseverksamhet. Till exempel kunde den ha använt sina sonarbojar för att fånga upp ljud för att fastställa positionen för den ryska ubåten Dmitrov av Kilo-klass (Projekt 877), som nu är den enda ryska ubåten i Östersjön. Men i så fall är det inte meningsfullt att bara cirkla runt i ett litet område. Man bör täcka större områden, liknande det som Poseidon gjorde den 11 och 15 juni (se nedan). Man kan också tänka sig att Poseidon följde aktiviteten hos alla ryska ytfartyg, men flygmönstret – att cirkla runt i ett litet område – tyder snarare på en sökoperation. Att täcka samma område under en vecka pekar dock på något stationärt som rörledningarna. En specialversion av Poseidon, P-8I, har en Magnetic Anomaly Detector (MAD) för att upptäcka ubåtar med stålskrov ner till ett djup av hundra meter eller mer, men också rörledningar. Detta skulle förutsätta att flygplanet flög på låg höjd, vilket det gjorde när det stängde av sin transponder i området för de kommande explosionerna mellan det synliga flygmönstret och Bornholm. Amerikanerna hade naturligtvis ritningarna och kartorna över Nord Stream-ledningarnas exakta läge, men USA vill vanligtvis ha sådan information bekräftad med egna medel. Vi har ännu inte fått någon förklaring. USA kan möjligen också ha använt P-8 Poseidon för att ha kontakt med dykare under vattnet, men det förklarar inte varför den opererade på detta sätt i en vecka. Det måste ha funnits en specifik förklaring till detta flygmönster där Poseidon varje dag gick ner från Island till Östersjön.

Poseidon från Keflavik återvänder efter en tur över Östersjön den 11 juni. Till skillnad från de andra dagarna tankades den över Nordsjön och gick söder om Norge och Sverige. Den gjorde en kort tur in över Polen precis som den gjorde när den tankades över Polen den 26 september, och den gick också upp längs kusten Litauen och Lettland men främst utanför den ryska huvudflottbasen Baltijsk innan den återvände till Keflavik. Detta flygmönster framstår som förberedelse för turen den 26 september.

Vad vi vet är att Poseidon gick ner i Östersjön för att täcka vissa havsområden öster och nordost om Bornholm varje dag, och när den närmade sig områdena för de kommande explosionerna stängde den vanligtvis av sin transponder. Vi kan bara se den under en mycket kort tid när den opererar på låg höjd nära dessa positioner, men det väcker åtminstone misstankar.

Rent allmänt verkar det mycket troligt att de två Poseidon-flygplanens verksamhet under BALTOPS-22-övningen hade något att göra med de kommande explosionerna i Nord Stream-rörledningarna. Aktiviteten framstår, både för Poseidon från Keflavik och för den från Sigonella, som förberedelser för den operation i september som skulle förändra inte bara det europeiska energiberoendet utan också den globala geopolitiken under många år. Detta var en stor operation som USA hade förberett sig för åtminstone sedan 2014 (se huvudartikeln 21 mars 2023) och under BALTOPS-övningen var förberedelserna till synes intensiva.

Poseidon från Sigonella avgår från Nordholz den 17 juni och anländer till Sigonella kl. 14.30.

Föregående artikelLegitimerad korruption styr svensk ekonomi
Nästa artikelHur Israel försöker att skyla över sina krigsförbrytelser i Gaza
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

15 KOMMENTARER

  1. Detta påvisar att USA låg bakom North Stream Sabotaget. Detta var ett sätt att stoppa Rysslands gasexport
    till, ironiskt nog, det USA allierade Tyskland. Istället fick man ta den betydligt dyrare amerikanska och norska gasen. Detta var också ett sätt för USA att vidmakthålla sin kontroll över Tyskland. För Tyskland självt var
    sabotaget till stor skada, vilket påvisar att USA:s överhöghet är till skada för sina underordnade Europeiska
    länder.
    Sabotaget påvisar också att det är dags att skrota NATO och inrikta sig på något europeiskt utan USA istället.

    • Det är som Kissinger en gång sa ”det är vanskligt att ha USA som fiende men ödesdigert att ha USA som allierad” och det ligger mycket i det uttalandet har historien visat! Att skuldfrågan angående sprängningen av Nordstream är solklar råder ingen tvekan om utan det MSM-fulmedia håller på med är att flytta fokus från verkligheten!

  2. I informationen från den svenska försvarsmakten står det bl a:

    ”VARFÖR DELTAR SVERIGE?
    Svenskt deltagande i Baltops syftar till att förbättra försvarsgrenarnas förmåga att genomföra integrerade marina operationer tillsammans med övriga nationer för att behålla stabilitet och säkerhet i Östersjöområdet. Övningen gör det möjligt för svenska enheter att träna tillsammans i större multinationella sammansättningar och därigenom få en ökad förmåga att verka i internationella insatser.”

    ”för att behålla stabilitet och säkerhet i Östersjöområdet” ?

    Tydligare konkretisering av hur Djäveln läser Bibeln lär det knappast finnas.

  3. Innan han blev genocide Joe, var Biden Nord Stream II terrorist Joe. Han praktiserade på oljeledningar först sedan gick han vidare till att hjälpa folkmördarna att förinta Palestinier.

  4. Om Hersh och Tonander har rätt är ju Sverige direkt inblandat i (via support och stöd, (landning/tankning på F17) i den här aktionen mot NS II. Vad är den dåvarande regeringens kännedom om detta?
    M Andersson är ju en amerikansk lakej, så tystnaden är konsekvent!

  5. Ukrainska och västerländska tjänstemän har uttryckt skepsis om den potentiella effekten av F-16-stridsflygplan på slagfältet, medan amerikanska medier har medgett att Rysslands ständiga attacker mot flygbaser och bristen på kvalificerade piloter orsakar problem för Ukraina.

    De efterlängtade F-16-stridsflygplanen förväntas anlända till Ukraina inom några veckor, men ukrainska och västerländska tjänstemän varnar för att flygplanet, som Kiev en gång kallade en ”game changer”, sannolikt inte kommer att ha en omedelbar inverkan på slagfältet på grund av begränsade leveranser och ett betydande antal ryska luftförsvar, rapporterade Washington Post.

    Enligt tidningen förväntas de första F-16-planen främst användas för att stärka Ukrainas luftförsvar och det är osannolikt att de kommer att flyga för nära frontlinjen.

    Tjänstemän avböjde också att specificera antalet F-16-plan som Ukraina kommer att få senare i år, men det kommer bara att finnas en skvadron, cirka 20 stridsflygplan.

    – Det finns helt enkelt för få av planen och för mycket ryskt luftförsvar som kan skjuta ner dem. Det betyder att de första F-16-planen sannolikt kommer att tjäna till att stärka Ukrainas luftförsvar – för att skjuta ner luftmål som missiler, drönare och flygplan – snarare än att slå till mot Rysslands invaderande markstyrkor och andra militära tillgångar nära fronten”, rapporterade tidningen.

    Det erinras om att Ukrainas president Volodymyr Zelensky tidigare hade sagt att hans land behöver mer än 100 F-16 för att bekämpa det ryska flygvapnet och betonade att antalet jetplan som Ukraina får är ”otillräckligt”.

    Han sa tidigare denna månad: ”Beslutet om F-16 är strategiskt. Siffran är ännu inte strategisk.”

    Oavsett det ynka antalet F-16-plan som skickas till det östeuropeiska landet, betonade New York Times att F-16-stridsflygplan kommer att möta stora problem i Ukraina på grund av Rysslands ständiga attacker mot flygbaser och brist på kvalificerade piloter.

    ”Attackerna mot ukrainska flygfält visar Rysslands beslutsamhet att begränsa planens påverkan innan de ens går in i strid. De belyser också de utmaningar som Ukraina står inför när det gäller att förbereda sig för att använda det sofistikerade flygplanet för första gången”, står det i artikeln.

    Dessutom, som tidningen noterat, står Ukraina inför en akut brist på kvalificerade piloter och utbildade tekniker för att underhålla dessa flygplan.

    New York Times citerar militäranalytikern Hunter Stoll från RAND Corporation som säger: ”Ryssland har haft så mycket tid på sig att befästa sitt försvar, särskilt längs frontlinjerna. F-16-planen och deras piloter kommer att möta hårt motstånd från ryskt luftförsvar, både på marken och i luften.

    Som ett tillägg till sin bedömning betonade kanalen att även om ”Ukraina hoppas att F-16-planen, som kommer med kraftfulla elektroniska krigföringssystem och en rad andra vapen, kan användas i samordning med andra västerländska vapen som Patriot-luftvärnssystem för att utöka det område som anses vara för farligt för ryska piloter att flyga”, är huvudproblemet de står inför ”bristen på utbildade piloter och ett begränsat antal jetplan” som ”kommer att begränsa den omedelbara påverkan.”

    USA:s utrikesminister Antony Blinken sa den 10 juli, innan Nato-toppmötet inleddes, att ”F-16 kommer att flyga i Ukrainas luftrum i sommar”. Men som avslöjats av Washington Post och New York Times kommer detta inte att ge något meningsfullt bidrag till Ukrainas krigsinsats, vilket innebär att givarländerna bara har slösat bort utrustning och pengar eftersom Ryssland kommer att förvandla dessa stridsflygplan till metallskrot.

    Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov noterade att USA och dess Nato-partners skapar risker för en direkt väpnad konfrontation med Ryssland. Enligt honom kommer det faktum att Kiev har F-16-jaktplan som kan bära kärnvapen att betraktas av Ryssland som ett västerländskt hot på kärnvapenområdet.

    Trots det kärnvapenhot som F-16 kan utgöra, som New York Times erkände, kommer det att bli en utmaning att skydda F-16-planen på marken med tanke på att Ukrainas flygfält alla ligger inom räckhåll för ryska missiler. Generalöverste Oleksandr Syrsky, Ukrainas överbefälhavare, medgav också att ”det inte är möjligt” för Kiev att bygga täckta betonghangarer för att fullt ut skydda flygplan under krigstid. I själva verket kommer Ryssland snabbt att neutralisera F-16-hotet på basen eller så snart det kommer upp i luften.

    Även om F-16 länge hyllades som ett vapen som skulle vända krigslyckan tillbaka till Kievs fördel, förbisåg det det uppenbara problemet med bristen på piloter, tekniker och säkra hangarer för att lagra stridsflygplanen. Snarare har hela operationen bara varit ett enormt slöseri med kostnader utan vinst, bara ytterligare förödmjukelse som avslöjat västvärldens och Ukrainas brister i att konfrontera den ryska militären.
    Följ Blitz på Google News Channel

  6. Sällan har uttrycket tomtar på loftet passat så bra på denna fantasi artikeln och kommentarerna! Varför är inte bilderna som påstås visa P8 flygningarna cirkla över Östersjön inte från Flightradar som de andra bilderna?

    Inte överraskande så dras Rysslands deltagelse i nedskjutningen av MH17 in i denna soppan.

    Det som är känt och mest sannolikt är att det var Ukrainska dykare som utförde sprängningen men det passar inte narrativet att USA står bak sprängningen.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here