Betraktelse från en tysk fredsorganisation: Friedensbundnis Norddeutschland (Fredsalliansen i Nordtyskland). Skuggflotta? Oljeembargo mot Ryssland?
Kära fredsvänner från gränsande länder i Östersjön,
Militära åtgärder mot Ryssland ”för att skydda den kritiska undervattensstrukturen” beslutas vid toppmötet mellan Natos medlemsländer i Helsingfors den 14 till 15 januari 2025. Sverige har aviserat upp till 14 fartyg och båtar samt ett flygplan för detta ändamål. Tyskland skickar minjägare från Kiel.
Fredsalliansen Nordtyskland motsätter sig resolut Natos ytterligare militarisering av vårt Östersjön, Natos ignorering av internationell sjörätt och Natos allt mer uppenbara hot mot Ryssland, traditionellt vår viktigaste energileverantör.
Istället för en embargopolitik som bryter mot folkrätten behöver vi långsiktiga, kontraktssäkrade energiförsörjningar till det mest förmånliga priset. PCK-raffinaderiet i Schwedt (nära den polska gränsen i Tyskland/Brandenburg) måste återigen förses med rysk pipeline-olja. Alla gasledningar från Ryssland måste tas i drift igen.
Vi påminner er om vad den tyska regeringen och media vill förtrycka: De tre Nord Stream-ledningarna sprängdes på order av USA:s president Biden. Han tillkännagav det offentligt den 7 februari 2023 i närvaro av den duperade (och leende?) Tysklands förbundskansler i Washington.
Detta var en krigshandling mot vår elementära energiförsörjning och – tillsammans med de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland i strid med internationell rätt – har det boomerangerat till den tyska ekonomins undergång.
Sabotaget utfördes av CIA med stöd av några europeiska NATO-allierade. Enligt Seymour Hersh använde ett hemligt kommando från den amerikanska flottan och norska specialdykare Natos flottmanöver Baltops 2022 i Östersjön (nära Bornholm) som täckmantel för att plantera sprängladdningarna på 75-80 meters djup. Dykare behöver dekompressionskammare för detta djup. Under Baltops 2022 övades åtgärder mot minor av dykare och UUV (obemannade undervattensfarkoster). Deltagande amerikanska fartyg som ”hangarfartyget” USS Kearsarge (257 meter) och USS Gunstone Hall (190 meter) var båda kapabla att bära en miniubåt som skulle ha varit användbar för att placera ut sprängämnen på ett sådant djup. Ekolodsmottagare fästes vid sprängladdningarna, som sedan detonerades av en tappad ekolodsboj i september 2022. Det finns indikationer på att ett amerikanskt flygplan användes för detta ändamål, som lyfte från det tyska militärflygfältet i Nordholz (nära Cuxhafen) och stängde sedan av transpondern.
DUBBELSPEL: Nato vill nu använda sina krigsfartyg för att kontrollera (och fånga?) handelsfartyg som kommer från Ryssland på internationellt vatten i Östersjön. Den 26 december 2024 gick den finska kustbevakningen ombord på tankfartyget ”Eagle S”, lastat med råolja från en rysk hamn, på väg till Port Said i Egypten. Den georgiska och den indiska besättningen hindrades från att lämna fartyget av de finska myndigheterna. De ska ha skadat ”EstLink 2”-strömkabeln som går mellan Estland och Finland med fartygets ankare. Det 20-åriga tankfartyget seglar för ett företag registrerat i Förenade Arabemiraten under Cooköarnas flagg. NATO inleder därmed ett nytt sjöfartskrig mot Ryssland.
Som den österrikiske historikern Hannes Hofbauer, författare till en nyligen publicerad bok om det ekonomiska kriget mot Ryssland, i detalj beskriver i ”Nachdenkseiten”: ”För tio år sedan förstörde samma tankfartyg – då under ett annat namn – en anslutningskabel till en terminal utanför den chilenska kusten, vilket ledde till utsläpp av en stor mängd råolja. I mars 2024 förstördes flera undervattenskablar i Röda havet av det sjunkande brittiska fraktfartyget Rubymar, vilket kraftigt försämrade digital dataöverföring. Samtidigt skadades ett antal undervattens fiberoptiska kablar utanför Afrikas västkust utan att orsakerna var kända.
Skador på sjökablar är därför inte ovanliga, till skillnad från beslag av fartyg, särskilt i Östersjön. Att bogsera ”Eagle S” till den finska ankarplatsen vid Svartbäck av statliga organ är en ytterst ovanlig händelse.” Ryssland kan för övrigt se tillbaka på 550 år av historia i tvisten om öppet hav.
De som lyfter fram den så kallade ”ryska skuggflottan” är EU-politiker, med början i deras 6:e sanktionspaket som trädde i kraft i december 2022. I detta paket beslutade EU-kommissionen den 3 juni 2022 – som alltid utan att rådfråga den nationella parlamenten – att förbjuda ”direkt eller indirekt köp, import eller överföring till medlemsstaterna av råolja och vissa petroleumprodukter med ursprung i eller exporterade från Ryssland, samt ett förbud mot försäkring eller återförsäkring av transport av dessa varor till sjöss till tredjeländer.” Det ryska svaret på det västerländska oljepristaket lät inte vänta på sig. Grekiska och andra rederier väntade bara på att fylla sina tankfartyg med rysk olja under alla möjliga färgglada flaggor, antingen direkt i hamnarna i Östersjön eller genom att pumpa oljan på öppet hav. På bara några veckor har detta resulterat i en skuggflotta för råolja omfattande 600 fraktfartyg. Det motsvarar cirka en fjärdedel av världens tillgängliga kapacitet.
Den senaste Nato-idén går förmodligen ut på att kontrollera försäkringshandlingarna för alla tankfartyg som lämnar ryska hamnar. Som en direkt följd av EU:s och USA:s sanktioner har dessa fartyg inga västerländska försäkringsdokument utan är i allmänhet försäkrade av centralasiatiska företag.
För en flaggstat som erkänner sådan försäkring uppfyller detta sjölagstiftningen. Det är just denna sjölag som Europeiska unionen nu vill undergräva.
Den 5 maj 2024 demonstrerade Fredsalliansen norra Tyskland i Rostock mot Natos tanksändning i hamnen i Rostock med destination Litauen, nära den ryska gränsen vid Kalinigrad. Den 21 oktober 2024 demonstrerade vi igen, rakt framför hanseatiska barackerna i Rostock.
Där öppnade Tysklands försvarsminister Boris Pistorius – i strid med två plus fyra-fördraget från 1990 – det nya regionala Natos flotthögkvarter, som – enligt pressmeddelandet från Helsingfors – nu ska ta på sig en koordinerande funktion för Nato: ”Vi välkomnar de allierades ansträngningar att placera ut ytterligare tillgångar till havs, i luften, på land och under vatten för att förbättra vaksamhet och avskräckning. CTF Baltic-staben i Rostock har aktiverats och koordinerar Alliansens fartyg i Östersjön.” (Punkt 4 i den gemensamma PM i Helsingfors) Det beslutades att ”övervaka fartyg, inklusive att kontrollera deras försäkringsbevis”. Detta mot bakgrunden att alla dessa fartyg seglar med försäkringscertifikat som erkänns av internationell sjörätt, bara inte de som EU ”önskar”.
Redan förra året, från 2 till 15 december 2024, övade 2 000 soldater från Nato-länder en blockad av Finska viken. Det uppenbara syftet med operationerna, känd som ”Pikne” (”blixten”) var att kontrollera avgången av fartyg från St. Petersburg, Kronstadt och Ust-Luga eller, i en nödsituation, att förhindra dem från att lämna. NATO ser redan denna nödsituation som given i samband med oljeskuggflottan.
Låt oss stoppa det USA-ledda Natos upptrappning av kriget i Östersjön. Istället för ekonomiskt krig, sanktionspaket och pirathandlingar mot Ryska federationen behöver Europa globalt ekonomiskt samarbete, förändring genom handel och öppnandet av säkra gas- och oljeledningar från Ryssland.
Vi anordnar en internationell nätverkskonferens på nätet ”The Baltic Sea – a sea of peace, not a NATO sea” den 14 juni 2025 (kl. 14-18) tillsammans med fredsaktivister och experter från alla Östersjöländer som är engagerade i att motarbeta ytterligare militarisering av vårt hav, dess kuster, hamnar och varv.