I kvälls-serien ”Aktuella artiklar för ett år sedan och idag” återpubliceras denna artikel av en pensionerad norsk officer, vars bedömningar framstår som tämligen realistiska nu ett år senare.
Ingress:. Ja,USA styr Europas utrikes- och försvarspolitik menar Einar Magnus Ødegård, pensionerad överstelöjtnant från Norge som nu bor i Filippinerna i en artikel 1 januari. Den har publicerats med titeln ”Betraktelser från Asien” i Pål Steigans nättidning Instämmer du i Ödegårds bedömning av? Påminner om Nord Stream 2 och att EU-länder deltager i ”Nya Sidenvägen” Har publicerat andra artiklar av Ödegård – se under ”Relaterat” nedtill.
Artikeln är översatt av Rolf Nilsson.
____________________________________________________________
Betraktelser från Asien
I praktiken styr nu USA Europas utrikes- och försvarspolitik
Att döma av kommentarerna på telefonsamtalet 30/12 mellan Putin-Biden, kan man förstå att båda parter ”står fast vid sina krav” i fallet Ukraina. Vi upplever att Europas öde diskuteras utan att de 600 miljoner européernas åsikter görs kända, och ämnet mellan samtalspartnerna är: Ska Europa upprätta en fredlig relation med Ryssland, eller inom överskådlig framtid fortsätta att vara en ny koloni under USA?
När Sovjetunionen upplöstes drog Ryssland tillbaka alla sina militära styrkor i Europa. USA minskade sin militära närvaro i Tyskland, men har enligt information på nätet 53 baser där.
Styrkorna består av ett separat europeiskt kommando, helt vid sidan av Nato-organisationen, och arméstyrkor i Tyskland, Polen och Italien. Flygvapen finns på baser i Tyskland, Belgien, Spanien, Italien och Grekland.
Marinbaser i Spanien, Italien och Grekland stödjer marin verksamhet, mestadels genom att ha en hangarfartygs-grupp som permanent seglar i Medelhavet.
Organisationen av raketstyrkorna är svår att bedöma, men mycket tyder på att USA har sådana landbaserade styrkor i Europa. En indikation är att USA har så kallade Nuclear Deployment Analysis Teams vid arméavdelningarna i alla tre länderna. På stridsledningens order föreslår teamet vilka kärnvapen som kan användas mot ett eller flera definierade mål, vare sig det handlar om vapenstorlek, detonationshöjd, leveranssätt, förväntad skada på fienden eller säkerhetsåtgärder mot strålning i de egna enheterna.
Missilskölden är en del av USA:s rymdförsvar, med baser i Rumänien, Tjeckien, Polen (och Norge med den senaste radarn som byggts).
Översikten visar att USA fortsätter att ockupera Europa, trots att Ryssland inte utgör ett krigshot.
På så sätt har europeiska länder blivit nya kolonier under USA, med viss autonomi, men med utrikes- och försvarspolitiken styrd av USA.
I händelse av att Putin vill hävda sin röda linje i Europa, kommer en ny kalla kriget-situation att uppstå. Den stora frågan blir då: Hur kommer det energifattiga Europa att överleva, särskilt mot bakgrund av att Tyskland, Belgien, Frankrike och Spanien tillsammans är i färd med att stänga sjutton kärnkraftverk? Tills vidare levererar rörledningar från Ryssland gas till Europa, men om ett nytt kallt krig skulle uppstå kan Ryssland stoppa all gastillförsel till Europa. I ett de facto krig är inget land skyldigt att leverera livsnödvändiga varor till fienden.
I ett nytt krig, kallt eller varmt, kommer Ryssland, efter ett avbrott i handeln med Europa, fortsätta att utveckla handeln med Asien, en ny gasledning från Yamalfältet till Kina genom Mongoliet är under uppbyggnad (Siberia 2 gasledning, ö.a.).
Asien, med sina 3 miljarder invånare, har långt större möjligheter till utveckling än Europas 600 miljoner invånare, med större handel inom överkomligt avstånd.
Mot denna bakgrund kommer ett avbrott i handeln med Europa inte att innebära några betydande förluster för Ryssland, denna uppgår under de första åtta månaderna 2021 till endast 60 miljarder US $ och med ett stort ryskt exportöverskott från gasförsäljning.
Europa kommer i ett nytt kallt krig att falla in i vad Thilo Sarazzin skrev i boken ‘Deutschland schafft sic ab’. Den publicerades 2010 och beskriver två möjliga migrationsriktningar.
Med liten tillförsel av främmande kultur och bevarandet av tysk kultur skulle Tyskland kunna fortsätta som den ekonomiska motor landet har varit. Med för mycket främmande kulturellt inflytande kommer Tyskland inom en livstid att reduceras till en stat på nuvarande Medelhavsnivå, vilket är på väg att hända.
Med Rysslands Röda Linje aktiverad, kommer ryssarna att försvara sin egen kultur mot mer västerländskt inflytande och därmed bevara landets stolta traditioner från striderna mot Napoleon, Japan och Hitler. I koalition med Kina och på vänskaplig nivå med det alltid neutrala Indien, kan Ryssland se ljust på framtiden.
I november satte USA:s månatliga handelsunderskott med resten av världen ett nytt rekord på 97 miljarder US $. (Bloomberg)
Relaterat
Betraktelser från Filippinerna
Hög norsk officer: Norges försvar skall inte längre försvara landet utan tjäna USA:s globala intressen!
Einar Ödegård: Sydkinesiska havet: En mycket farlig konfliktzon?
EU har ingen trovärdighet kvar,det tappade man helt och hållet under Trumps år. Är det någon som tvivlar idag på att det är Washington som styr utrikes och försvar politiken i EU? Nej det tror jag att även våra pantade medier hemma vet,men man säljer annan falsk bild bara. Varför ställer EU upp på alla dessa VIDRIGA sanktioner mot så många länder som helt är bestämda i Washington. Tyvärr är detta ett krig som dödar i det tysta och det får inget uppmärksamhet dessa VIDRIGA sanktioner som EU helt olagligt ställer upp på. Denna covid pandemin har gjort det mycket svårt för flertalet länderna,men EU bryr sej inte som den Washington toffel man är. Före vintern nu gick en rasande biskop ut till Vatican News, och bad om ett stopp på dessa VIDRIGA sanktioner mot Syrien. Befolkningen i Syrien vill bara gå vidare och fortsätta sitt nya kapitel,men tillåts inte det. Har man inte lidit tillräckligt. Efter denne biskops besök där,inför det stora julfirandet blev han förfärad över hur VIDRIGT väst beter sej. Sjukhusen går på knäna,trots duktiga kämpande läkare så dog folk,helt pga att grundläggande läkemedel inte fanns att tillgå,helt och hållet pga dessa VIDRIGA sanktioner. EU med Usa i spetsen försöker genom detta VIDRIGA sätt,få till uppror,missnöje bland befolkningen,men efter flera långa år nu, har det ändå misslyckats. Det finns fler länder som Venezuela och Iran också där EU är Washingtons stövel och det är liknande spel som Syrien. Man tillåter Usa klampa och stampa in EXAKT som man vill med alla sina vapen i hela EU. Militärbaser är utspridda överallt i Europa,och man tillåts härska EXAKT som man vill,med ständiga hot och spänningar mot stora grannen i öst. Sverige är inte oskyldiga minsta lilla,bara för att man inte är”med i Nato”men sammarbetet är samma och vi har amerikaner på svenska mark.Som tillåts flyga och spionera som man vill,över våra helt naiva och korkade politiker. Det kallas”öva” i våra medier
Robert Dalsjö (säkerhetspolitisk expert på FOI) ”Hela den Europeiska säkerhetsordningen är upphängd på Nato, som i sin tur är upphängt på USA” Kul va?
Och ännu kulare blir det om man läser en annan steigan.no-artikel. https://steigan.no/2022/01/usa-har-strak-kurs-mot-kollapsen/
Tack Rolf för ditt flitiga arbete med översättningar, jag använder dem ibland i mina mejl.
Ursula van der Leyden är INTE en demokratiskt vald politiker dock är hon högsta hönset i EU. Ursula är allmänt känt för att vara mycket inkompetent. Den EU-ropeiska demoNkratin i nötskal.
Inkompetent, det är därför hon fått jobbet. En inkompetent person kan lätt kontrolleras och styras. Hon är inte det enda exemplet. USA rycker i trådarna, hon, och andra, sprattlar.
Nato borde och skulle lagts ner på 90talet. Det är det mest korkade i modern tid att detta jävla Nato ens existerar. Nästa storkrig i Europa kommer ha kärnvapen inblandade tack vare maffian i Usa som totalt kört över Europa. LÄGG NER detta SKRÄP som detta skit ju är. Finns andra nya sammarbete EU kan komma på,än detta KORKADE Nato
NATO kommer inte att läggas ner. Det är substratet som USA vill odla sin globala makt och bygga sin globala militärdiktatur på. Att rasera NATO betyder att rösta fram partier som motarbetar NATO.
EU är en CIA-skapelse!!
The European Union always was a CIA project, as Brexiteers discover
By Ambrose Evans-Pritchard
”Brexiteers borde ha varit förberedda på USA:s skakande ingripande. Europeiska unionen har alltid varit ett amerikanskt projekt.
Det var Washington som drev den europeiska integrationen i slutet av 1940-talet och finansierade den i hemlighet under Truman-, Eisenhower-, Kennedy-, Johnson- och Nixons administrationer.
Även om det ibland är irriterat, har USA förlitat sig på EU sedan dess som ankare för amerikanska regionala intressen vid sidan av Nato.
Det har aldrig funnits en dela-och-härska-strategi.
Det euroskeptiska lägret har varit märkligt blinda för detta, på något sätt antar att mäktiga krafter på andra sidan Atlanten längtar efter brittisk utbrytning och kommer att hylla dem som befriare.
Anti-Brysselrörelsen i Frankrike – och i mindre utsträckning i Italien och Tyskland, och bland den nordiska vänstern – arbetar utifrån den motsatta utgångspunkten, att EU i huvudsak är ett instrument för anglosaxisk makt och ”kapitalism sauvage”.
Frankrikes Marine Le Pen är skarpt anti-amerikansk. Hon rasar mot dollaröverhöghet. Hennes Front National förlitar sig på finansiering från ryska banker kopplade till Vladimir Putin.
Gilla det eller inte, detta är åtminstone strategiskt sammanhängande.
Schuman-deklarationen som satte tonen för fransk-tysk försoning – och skulle leda stegvis till Europeiska gemenskapen – kokades ihop av USA:s utrikesminister Dean Acheson vid ett möte i Foggy Bottom. ”Allt började i Washington”, sa Robert Schumans stabschef.
Det var Truman-administrationen som övertalade fransmännen att nå ett modus vivendi med Tyskland under de tidiga efterkrigsåren, och hotade till och med att stänga av USA:s Marshall-hjälp vid ett rasande möte med motsträviga franska ledare som de gjorde motstånd i september 1950.
För brittiska euroskeptiker skymtar Jean Monnet stort i det federalistiska pantheonet, den överstatliga skurkens framstående grise. Få är medvetna om att han tillbringade en stor del av sitt liv i Amerika och fungerade som Franklin Roosevelts ögon och öron under krigstiden.
General Charles de Gaulle ansåg att han var en amerikansk agent, eftersom han faktiskt var i en lös bemärkelse. Eric Roussels biografi om Monnet avslöjar hur han arbetade hand i handske med på varandra följande administrationer.
Det är märkligt att denna magistratiska 1000-sidiga studie aldrig har översatts till engelska eftersom det är det bästa verk som någonsin skrivits om EU:s ursprung.
Inte heller är många medvetna om hemligstämplade dokument från utrikesdepartementets arkiv som visar att amerikansk underrättelsetjänst finansierat den europeiska rörelsen i hemlighet i decennier och arbetat aggressivt bakom kulisserna för att driva Storbritannien in i projektet.”
https://archive.is/3UXyR#selection-1111.1-1135.23
Det finns flera artiklar om detta:
The Real Agenda Behind the CIA Spawning the EU
http://historienomigen.dk/the-cia-was-behind-the-creation-of-eu/
Hur CIA skapade EU
By Eric Zuesse
https://moderndiplomacy.eu/2020/11/13/how-the-cia-created-the-eu/
EU humiliation: Bloc branded ’CIA project’ as US treated Robert Schuman as ’hired hand’
THE EU has been dubbed a ”CIA project” after declassified documents revealed that Robert Schuman, the founding father of the bloc, was treated as a ”hired hand” by the US government.
https://www.express.co.uk/news/world/1421968/eu-news-robert-schuman-saint-declaration-cia-us-spies-spt
Och idéer från nazism fanns med i början. läs här: Nazi-rötterna till EU – finns sådana?
EU-länderna spenderade sin högsta nivå som någonsin registrerats på försvar 2020, sade Europeiska försvarsbyrån (EDA) i en rapport som publicerades måndagen (6 december).
År 2020 uppgick de totala försvarsutgifterna i EU till 198 miljarder euro, en ökning med fem procent jämfört med 2019, vilket gör dem till de mest spenderade försvarsutgifterna i blocket sedan EU-byrån håller reda på dem sedan 2006.
https://eda.europa.eu/publications-and-data/latest-publications/eda-defence-data-2019-2020
En sista glimt av självständighet sågs när Chirac, Schröder och Putin sade nej till angreppet på Irak 2003. Men sedan kom Angela Merkel och bad om ursäkt av Bush d.y. för hon hade gärna velat bli med i Irak. Och eftersom Merkels Tyskland dominerat EU har beroendet bara stärkts, det ändrade ingenting att Obama tjuvlyssnade på Merkels telefonsamtal eller att Trump öppet hånade EU. Han sågs som ett övergående bekymmer.
Det mentala beroendet är sammanbundet med det militära och har lagt sig som en våt filt över Europa. Ännu för femtio år sedan hade ingen kommit på tanken att betrakta Oscarsgalan som ett kulturevenemang. Numera är den europeiska filmen konstnärligt nästan helt borta medan den fram till 1970 var världsledande. Oscarsgalan sänds direkt och får stor uppmärksamhet och då har även Hollywood sjunkit som en sten sedan sina bästa dagar från stumfilmen till kort efter kriget.
Den politiska underdånigheten är förbluffande både vad gäller Europa liksom vasallerna Japan och Sydkorea. Japan tycks dock ha kunnat rädda en viss kulturell autonomi men har helt offrat den politiska. Och detta till en stat som bombat dem med atombomber.
För Ukraina-krisens vidkommande gäller återigen Tysklands centrala roll. De hade kunnat väsentligt bromsa glidningen mot en väpnad konflikt men gjorde ingenting utom underlättade. Bakom kulisserna finns i Tyskland revanschistiska krafter som gläds åt att det blivit värre.
Denna negativa trend har sitt ursprung redan i åren efter Andra världskriget. Italiensk inrikespolitik kapades av USA. När den ”sista” självständiga europeiska statschefen de Gaulle var på väg hem från John F. Kennedys jordfästning reflekterade han över de attentat som riktats mot honom själv och betraktade dem som sammanhängande krafters verk. Våldet och hotet mot europeiska ledares liv och hälsa skall inte underskattas i detta schema som Europa varit och fortfarande är vittne till.
Räddningen kanske inte kommer från Europa utan från USA. Nästan alla krig efter 1945 där USA varit inblandat har haft en stark inrikespolitisk dimension. För att kunna dominera i inrikespolitiken har det nästan alltid betraktats som förmånligt att skapa militära konflikter utomlands. Att överbjuda konkurrenterna i politisk aggression. Om USA inrikespolitiskt går mot en period av interna konflikter och försvagad ekonomi skapar det utrymme för frigörelse. Men risken finns att det kollapsande imperiet tar till drastiska åtgärder.
Jag tror det är så här,
Europas utrikes- och säkerhetspolitik styrs av den liberala demokratin.
Den liberala demokratin i sin tur, manövreras främst från USA.
Så därför är det lätt att uppfatta hur Europa styrs från USA.
Med undantag för den delen av Europa tillhörig Ryssland.
Men som den liberala demokratin gör anspråk på.
Vi har sett det i Belarus och vi ser det just nu i Ukraina.
I verkligheten är det hela ett system som håller ihop västländerna.
Systemet innehåller även en militärallians kallad NATO.
Jag är personligen ingen vän av det här systemet därför jag anser det är imperialistiskt med yttersta ambitionen att lägga under sig hela världen.
Jag har förmodligen framstått som oppositionell på den här bloggen men jag har också förstått det finns sådant som förenar.
Ryssland absolut, och kanske även Kina?
Återkommer om det senare.
Ja, den analysen är nog helt korrekt! De ”liberala demokratierna” anser att alla som inte har samma påstått liberala samhällssyn är odemokratiska och måste bekämpas eller bombas till underkastelse! I Sverige är väl sossarnas omvändelse under Persson till den ”liberala” politiken mest frapperande och var nog ett krav från Bryssel för att få tillträde till finrummen! Det är väl därför som de kallas bombliberaler av kritikerna…
Jag tror du kan glömma Sverigedemokraterna nu Benny.
Nu när de börjat närma sig regeringskansliet har de också blivit ”liberaldemokratiserade”.
Jag såg en video i går kväll från Riks, Sverigedemokraterna nya mediekanal som vuxit enormt.
Det var författaren och litteraturkritikern Richard Sörman som intervjuade Sverigedemokraternas talesman för utrikespolitik.
Inte nog med att mannen bekräftade att partiet numera är positivt till EU och inte vill lämna EU, han klargjorde också att partiet tagit ställning mot Ryssland.
De här två, och särskilt det senaste blev bara för mycket för mig.
Så förmodligen kan de inte räkna med mig som väljare i höst.
Men jag förstår saken.
Partier här i Sverige är inte fria.
Om de aspirerar på regeringsmakt alltså.
Partier till regering kan driva sina hjärtefrågor men aldrig mer.
Några större förändringar står inte till buds.
Mot dem står en överideologi som inte den folkvalda demokratin rår på.
Det är en överideologi som inpräntas i folket med ständig och långvarig propaganda.
Samma typ av överideologi, men med annat innehåll, ofta i bjärt kontrast till vår finns i Ryssland och andra länder.
Jag har inte så mycket till övers för demokrati, fria val, fri press m.m.
Det är utstuderade ordval mest till för att göra modernare samhällssystem trovärdiga inför folket.
En annan floskel som redaktören här gärna stödjer sig på ibland är ”Mänskliga rättigheter”.
Javisst, låter hur bra som helst, men vad konkret är ”Mänskliga rättigheter”?
Blir det inte lite vad upphovsmännen gör dem till eller kanske till och med insinuerar?
Jag läste igår, tror jag, att USA nu tänker bevaka ”Mänskliga rättigheter” i Kazakstan.
Tror du redaktören här håller med om det som någonting bra?
Jag upptäcker numera ett hyckleri utan dess like.
Statliga SVT Public Service är en av de värsta.
Har inget minne av det det var så för länge sedan.
Hederligheten, vart tog den vägen?
Arbetarklass, jag tror du missförstått, jag är inte SD eller har sympatier för något enskilt parti utan alla partier har något vettigt i sina program t o m miljöpartiet även om det inte är något de driver i riksdagen! SVT är regimmedia och man ska vara mycket försiktig och kolla upp deras ”nyheter” innan man bildar sig en uppfattning! Sen att SD har en del som borde genomföras i sitt program är en annan sak! Sossarna stjäl ju deras gamla program och kallar sina egna nuförtiden! Min poäng är att heltidspolitiker är av ondo och att ingen under 35 utan arbetslivserfarenhet och haft ett riktigt jobb ska kunna bli politiker. Dessutom ska man inte kunna sitta mer än 8 år på sin post för att undvika korruption!
Statliga SVT Public Service är idag inte annat än en propaganda service åt USA. Man ljuger mycket grovt och vanemässigt, förfalskar och missleder. Det är så grovt att jag har jämfört som med Tredje Riket Der Stürmer och vissa journalister utför samma uppgifter idag som den berömde journalisten Julius Streicher. I en nylig artikel kallad ”Thailändare missnöjda med kinesiska vaccin” har man helst förfalskat fakta, man selektivt väljer bara ut rätt åsikter att intervjua exklusivt och klipper och klistrar i material till man får det förutbestämda intryck man vill ha. Dessa journalister har hängts ut som ”dödsänglar”, förmodligen med syfte på att väljer ut sanningen som skall avlivats. Då använder som SVT’s tvångs finansierade genomslag och spridning och påstår att dom är demokratins vita änglar och demokratins försvarade. Snarare är dom demokratins dödgrävare.
https://www.dn.se/kultur/erika-bjerstrom-attackerna-mot-mig-ar-en-attack-mot-oss-alla/
Misstro, avsky och förakt, för att inte säga rent hat, mot ohederliga journalister blir allt värre, men media och journalister har själva skapar det.
Ja, jag tycker det är ren skandal.
Statliga SVT som påstår allt gott om sig själva lyfter fram en influencer från sociala medier som inte ens kan förklara saken.
Influencer tror jag är en sån där privat opinionsbildare.
Tycker väl det är så långt från sak och vetenskap man kan komma.
Allt bara för att misstänkliggöra det kinesiska vaccinet som nu är det enda vaccin jag tror på.
Anledningen är antal Coviddöda.
Snart en miljon Coviddöda i USA och hur många Coviddöda det tyvärr blivit i Kina kan du säkert berätta bättre än jag.
Influencers? Det är människor som inte kan någon specialitet och är lite mer självexpert än sin lika okunniga omgivning, som tror på det likaså. Fett, som kidsen säger.
arbetarklass När det gäller covid deaths är denna graph minst sagt talande
https://www.moonofalabama.org/11i/ch1.jpg
Från mina anteckningar. Smittade i medeltal per dag under de sista månaderna 2021
Kina 65
Sverige 3,509
USA 1 miljon, avser måndagen 3 januari 2022
EU har väl lärt av Trump,när man på senare år nu blivit maktfullkomliga. När det gäller höga tonläget så tar man alla Washingtons ord och handlingar. Håller med om att Ursula varit mer än bedrövlig. Men även den där andra fjanten Michel. Har aldrig hört han säga något bra,det är bara mumlande skitsnack ärligt talat, direkt kopierat från Washington. Det kommer aldrig funka detta ”EU projektet” Att jämt ständigt uttala sej samma skit för 27länder har sedan länge nu visat sej katastrofalt dåligt. Av dessa länder har vi Polen och Ungern dessutom. Polen borde blivit utslängda från längesen,men man tog inte chansen,man lärde sej inget från Ungern under åren. Har tänkt för ofta vad gör vi Sverige här ens. Vad får våra skattebetare av detta år efter år. Vi bara betalar för andra diktatorer i hjärtat av Europa,som Polen men även Ungern. Vi klarade oss så mycket bättre utan EU som i förlängningen är Washingtons satellitstat. Sverige hade det bättre,man kunde sammarbetat på andra olika sätt vore så mycket bättre för oss Sverige. Det mesta blivit sämre,med att vi blir rånade jämt,och med bara värre arbetslöshet år efter år,när man jämför med tidigare. Washington har så lätt att kontrollera allt med EU som med bara en enda röst,från båda dom där korkskallarna Michel och Ursula,har Washington då JÄMT alla 27länderna totalt under stöveln på ALLA sätt.
Malajen och vapenvägraren Hultqvist poserar med militärutstyrsel på sig! Det svinet borde omgående strippas av denna klädsel, det är en skymf mot oss alla som gjorde lumpen på riktigt och inte smet undan! På den tiden var ju Sovjet dessutom ett reellt hot mot Sverige och Norden när det var dags för en annan! Kan inte någon slänga ut detta hycklande kräk som inte begriper sig på något om militär verksamhet och omvärldspolitik utan bara är en nyttig idiot för USA:s maktambitioner! Hur är det ens möjligt att det inte blir misstroendeförklaring mot denna skojare från oppositionens sida? Det är ju öppet mål…
Man bli full i skratt av Hultqvists påstående ”Rysslands krav är oacceptabla”. Vad blir konsekvensen om en chihuahua utmanar en schäfer? Utgången är aldrig gynnsam för en chihuahua men den dumma hunden tror sig veta bättre.
Socialdemokratin och arbetarrörelsen är ett vänsterparti.
Vänstern har alltid ljugit, hycklat och propagerat från första början.
Det är vänsterpolitiken möjlighet att försöka övertyga folk och sedan med folkets stöd gripa makten.
Och folk tror ofta på dem. De får till något bra ur sina munnar och folk litar på det.
Sedan kan de göra tvärs om och smussla undan det och folk tror likaväl ändå.
Kan man tala för det ”goda” så tror folk gärna på det.
Alla vill ju det bästa eller hur?
Hur tror du annars Jesus skulle överlevt i ett par tusen år?
Mot dem står en konservativ höger som åtminstone är ärlig och berättar allt som det är.
Fast även dem kan undlåta att berätta ibland. Särskilt sådant som mot dem men det gör så klart vänstern gärna också.
Man behöver inte gilla allt vad den konservativa högern vill och gör, och det gör inte jag heller, men man vet alltid vad de står. Och ändrar de sig så berättar dom.
Så din iakttagelse om den socialdemokratiske försvarsministern Hultkvist är för mig alldeles riktig.
För att få med det här (?) kan jag nu berätta att jag blivit mot NATO samt även USA som utnyttjar NATO för att hota Ryssland.
Tyvärr har de västländer med sig men man måste tänka det också är Rysslands fel som ockuperade de här länderna i ett fyrtiotal år.
Det är inte så enkelt att påstå det utökade Sovjetimperiet var så där väldigt lyckat.
Sovjetimperiet kanske bättre överlevt utan Östra Europa?
Och klarat överlevnaden ekonomiskt genom en liberalisering likt Kina?
Men nu är Ryssland tillbaka till sin egna sfär och det är jag glad för.
Den sfären ska de självklart skydda och stå upp för och det känns helt rätt för mig.
Rassiia, ingen levande är Dig övermäktig!
Nja, socialdemkraterna för en prokapitalistisk politik, och reagerar sedan några år på öppet borgerliga parters budget. Vad har du för belägg för att din svepande skrivning om att ”Vänstern har alltid ljugit, hycklat och propagerat från första början.” Du ger inga exempel. Lika litet underbyggs din karakteristik av en ”konservativ höger”, som sa att den utgjorde en ny aebetarrörelse.
Politik i flerpartisystem har alltid varit bröd och skådespel.
Jag törs nog ändå påstå att det ljugs och luras mycket mindre i ett öppet samhälle av nordisk typ än i de flesta andra politiska system. Alla internationella undersökningar visar att förtroende- och tillitsfaktorn är mycket hög i Norden.
Det svenska politiska etablissemanget idag saknar dock egna idéer och dagens socialdemokrati har i princip gett upp all systemkritik och kritik liksom analys av t.ex. det amerikanska politiska spelet: sist det hördes av på allvar var väl med det helt illegala kriget mot Irak år 2003, och det är nu hela 19 år sedan.
De svenska partierna lever kvar i ett system och en tankevärld som är gammalmodigt och mögligt fast i den anglo-amerikanska politiska tankevärlden; och det kommer att straffa sig. Med Brexit, Trump och de amerikanska haverierna i Irak och Afghanistan är det att be om att få framtidsproblem: med noll idéer om Sveriges roll annat än som förbipasserad randstat av tredje kategorin i Europa.
Det stora problemet idag med den politiska klassen är nog mest att de vare sig kan läsa eller skriva böcker; en slags kommunalrevisorer som fått ta riksdagsplatser.
Och det duger inte. Men ljug är det då rakt inte, snarare följsamhet och komplett osjälvständighet. Det gör politiken fullständigt ointressant, den ger inga vare sig framtidsvisioner eller svar på framtida utmaningar. De blir lika korkat enkelspåriga som militäranalytikerna: allt utom status quo är alltid livsfarliga hot, och svaret på alla frågor är alltid det minst sagt inkompetenta ”USA”.
Förtroendemätningar är i svensk kontext rena rappakaljan. Svenska medier för själva ut budskapet att de är viktiga för demokratin och objektiva och oberoende. Detta tror ju folk på. Därmed har de också stort förtroende för svenska medier.
En annan anledning till förtroendet är enfalden i media. Tvärt emot vad som sägs, fast folk tror säkert på detta också, så råder inte mångfald i de sk fria medierna. Det är samma nyhetsvärdering, samma vinkel, samma experter osv i alla medier. Det ger en bild av enstämmighet och därmed trovärdighet.
Hur det verkligen står till med medias förmedlade verklighetsbild är det ingen som bryr sig om att undersöka. Troligen är det svårt att få anslag för detta, och en forskare som kollar upp detta kommer inte att bli populär i media.
En anmärkningsvärd sak, angående Sverige underkastelse under USA, hittade jag när jag gick igenom Wikileaks sk Cable-dokument och sökte på Sweden.
”Polcouns made 6/22 reftel demarche to MFA Americas Deputy
Director Per Norstrom, requesting Sweden to deliver a strong
message to Venezuela urging it to reconsider the NGO bill.
Norstrom was aware of the bill, and raised its connection to
Sumate. Norstrom noted that Sweden does not have an Embassy
in Caracas and relies on EU colleagues for evaluation of the
situation on the ground. He said Sweden would consult in an
EU context on the bill and hoped there would be a joint EU
position. After those consultations, Norstrom said he
intended to discuss the matter with the Venezuelan Ambassador.”
https://search.wikileaks.org/plusd/cables/06STOCKHOLM935_a.html
Självklart! Vi rör oss i en mycket subjektiv kunskaps- och informationsmassa. Några exakta och korrekta svar finns naturligtvis inte. Termometern anger måhända graderna utanför fönstret, men inte vare sig vädertyp, klimat, klädval eller årstid. Etc…
Det beror på VEM som ställer VILKA frågor, och likaså VILKA grupper man väljer ut.
Svensk media har tyvärr blivit mycket enformig och enkelriktad där i stort sett bara allmän massjournalistik återspeglar ett på sätt och vis före detta anglo-amerikanskt perspektiv som kanske stämde och levde innan Irak-kriget år 2003: där har Sverige helt stagnerat och upphört att förstå sin samtid. Vi har bara antagit ett inkompetent amerikanskt synsätt: och då går det politiskt på tok hemmavid.
Västvärlden lever i mångt och mycket i ett post-liberalt och post-modernt klimat ingen egentligen vet vad det är: improduktivt Amerika, starkt Ryssland och produktivt Kina: en miljö t.ex. Europa i denna tid inte kan orientera sig i alls.
Status quo är, märkligt nog, lika farligt. Bara militäranalytikerna som förbereder sig på gårdagens krig och gamla konflikter och har redan inte alls förstått ens kollapsen i Afghanistan, kan vara tvärsäkra. Det innebär direkt att Europa just nu inte har klartänkta framtidsvisioner.
Och Sverige är inte känt för politiskt innovativt tänkande.
Ja för fan Sovjet var på allvar reel hot på den tiden,och före den tiden. Det är bara titta hur skräckslagen amerikanerna var på 60talet på alla sätt ju. Man byggde bunkrar som aldrig förr över hela Usa. Detta var på allvar och högst verkligt. Usa Kennedy mördades,och sen efter det på övriga 60-70 och80talet var ju detta samma,men man förde kriget i rymden istället för det mesta,för att undvika kärnvapen krig på marken mellan dessa två Sovjet och Usa. Nu är detta bara en liten kortfattat inlägg och inte allt. Men Sovjet var självfallet reel hot mot hela Norden, och alla som levde den tiden vet detta,annars går kolla det mycket enkelt överallt på Youtube. Tack för din tjänst Benny 👍
Fast man glömmer i diskussionen en viktig aspekt: stödet bland de yngre amerikanska generationerna för militära utrikes äventyr liksom stöd till orättvisa förhållanden med och i dysfunktionella stater som Israel och Pakistan faller kraftigt.
Det är befolkningssammansättningen i Amerika som kommer att lösa ut den amerikanska imperialismens gordiska knut. När de vita kolonialisternas nu efterlevande i starkt avtagande folkmajoritet och dess huvuduppgift att militärt och politiskt missionera runt om i världen försvinner med invandrade nya medborgare från Latinamerika och Asien så försvinner denna den ”vita mannens börda”, som när den fascistiska apartheidregimen föll samman i slutet på 1980-talet.
Alla detta sydafrikanska mini-Amerikas militär-politiska konflikter med
i princip alla länder i Afrika söder om Sahara försvann med den vita makten, i stort sett omedelbart. Sydafrika gick från att vara en stökig våldsaktör i bästa amerikanska stil till att bli ett fredligt, normalt land.
Denna militära aggressivitet från amerikansk sida kommer likaledes att försvinna då de vita reaktionärerna i Amerika förvandlats till också en politisk minoritet.
En tredje faktor är naturligtvis den amerikanska ekonomin; för varje år minskar den i storlek och betydelse i förhållande till världsekonomin, och självklart är de amerikanska skulderna och budgetunderskotten så allvarliga att det är frågan om detta land kan återhämta sig ekonomiskt efter en kommande kris.
Befolkningssammansättningen och dess krav på inte utvecklad socialpolitik och den svaga ekonomin som inrikes faktorer kommer att avgöra och sätta punkt för den amerikanska imperialismen, precis som inrikesfaktorerna tog död på den brittiska imperialismen.
Amerika är verkligen trots allt en papperstiger, när allt kommer omkring.
Vi har att göra ett imperialt land som inte åstadkommer något produktivt och bestående i sin omvärld: kaosisering i andra länder är numera den främsta amerikanska exportprodukten.
På lång sikt kan naturligtvis inte Europa sätta din tillförsikt till ett sådant svagt och osammanhängande amerikanskt politiskt dysfunktionellt system.
Det är den fjärde faktorn: den europeiska viljan att själv råda över sina territorier, förhållanden och inte minst med de ekonomiska relationerna till Euroasien: världens främsta och starkaste ekonomiska axel. Där kommer avgjort Europa att välja Euroasien och Asien framför Amerika, som är mindre än en femtondel av Asien.
Sanden rinner för sista gången it ur det amerikanska timglaset. Det kan inte Europa och de europeiska politikerna bortse från, även om de östeuropeiska och ukrainska högernationalistiska krafterna tror på motsatsen. Och de kommer att få fel.
Solen kommer nämligen aldrig att stiga upp i väster.
Europa befinner sig redan i den post-amerikanska epoken utan att Europa självt insett det.
EU kommer aldrig vakna upp ur denna koman. Man är hjärndöda. Man trodde ju ärligt talat att efter hur det var,och såg ut under Trumps 4långa och brutala år, så skulle EU åtminstone lite grann vakna till. Men man gjorde inte det! Tvärtom bara,lät man hela världen nu öppet veta och se,att vi går i hundkoppel,och tar även på oss handfängsel också utöver det! Det är löjligt och skämmigt! EU går i hundkoppel och har handfängsel på sej,som Washington maffian drar och rycker i EXAKT som man vill,och ler åt detta!! Det är häpnadsväckande så jag inte har ord,vet inte hur man kan beskriva detta förnedrande och så låga brutalitet,som är över ALLA aspekter över EU!!! Vi är det 51a delstaten