Sverige på väg mot Röda havet utan mandat från säkerhetsrådet medan EU är splittrat.

14
Red Sea region political map with capitals, borders, important cities, rivers and lakes. Erythraean Sea, seawater inlet of Indian Ocean between Africa and Asia. Illustration. English labeling. Vector.

DN skriver
Anfallen har fått öppet stöd av bland andra Australien, Bahrain, Danmark, Kanada, Tyskland – och Sverige. På fredagseftermiddagen sa utrikesminister Tobias Billström till Göteborgs-Posten att han inte bara står bakom ”de ansträngningar som görs för att upprätthålla säkerhet och fri sjöfart i regionen” utan att Sverige också kan bidra aktivt till insatsen.”
DN: Ledare: Väst kan inte låta Jemens rebeller hålla världshandeln gisslanEnligt kompletterande uppgifter från RT stod varken Frankrike, Italien eller Spanien bakom attackerna från USA och Storbritannien. En diplomat med insyn i Paris hållning sade till nyhetsbyrån att Frankrike inte heller trodde att anfallen skulle kunna betraktas som legitimt självförsvar. USA och Storbritannien attackerade Jemen utan tillstånd från FN: s säkerhetsråd, och Ryssland kallade handlingarna olagliga och oproportionerliga.Spaniens försvarsminister Margarita Robles sade på fredagen att Madrid inte bombade Houthis på grund av sitt ”engagemang för fred” i Röda havet. ”Varje land måste ge förklaringar till sina handlingar. Spanien kommer alltid att vara engagerat i fred och dialog”, sade hon.Italien, Frankrike och Spanien avböjde också att delta i den USA-ledda Operation Prosperity Guardian, som hade lanserats av Washington förra månaden för att skydda fartygen från Houthi-attacker. https://www.rt.com/news/590578-yemen-italy-france-spain/

_________________________________________________

Utgivarna av

Allianssfriheten.se skriver att

”Sverige stödjer fullt ut de ansträngningar som görs för att upprätthålla säkerhet och fri sjöfart i regionen. Sverige undersöker också möjligheter att stödja insatserna i Röda havet”, skriver den svenska utrikesminister Tobias Billström (Moderaterna) i ett skriftligt svar till tidningen Göteborgs-Posten.

Svenska Försvarsmakten bekräftar att regeringen hört av sig i frågan.

”Vi har fått in en förfrågan från regeringen om att undersöka möjligheterna att stödja insatserna i Röda havet. Försvarsmakten ska svara på remissen i slutet av nästa vecka”, skriver Försvarsmakten till Expressen.

Till TT skriver Billström att Sverige ser på utvecklingen i Röda havet med stort allvar.

”Det är viktigt att undvika en militär eskalering och att värna om sjöfartens säkerhet och rätten till fri sjöfart. Ansvaret för att bryta denna utveckling ligger på huthierna. Deras anfall i Röda havet måste upphöra”.

Billström betonar att Sverige, EU liksom FN:s säkerhetsråd har fördömt huthiernas anfall, som har pågått under flera månader.

”Det är värt att understryka att även örlogsfartyg som USA och Storbritannien har skickat till Röda havet för att skydda den kommersiella sjöfarten har utsatts för direkta anfall från huthierna. I säkerhetsrådets resolution den 10 januari framhöll man staters rätt att i enlighet med folkrätten försvara sina fartyg från anfall”, skriver Billström.

Det är korrekt som Billström säger att frågan behandlats i FN:s säkerhetsråd som den 10 januari i år antog resolution N2400928.pdf (un.org).

Artikeln i Alliansfriheten.se presenterar sedan resolutionen och bedömer den. Se artikeln – länk ovan.

Utgivarna konkluderar ” Det står klart att de utförda bombattackerna inte har stöd i säkerhetsrådet resolution nr 2722 (2024). Sverige bör inte medverka i några insatser som inte täcks av säkerhetsrådets resolution, och det hur mycket än som statsledningen vill ställa in sig hos stater som går utöver resolutionen såsom skedde när Sverige deltog i aggressionskriget mot Libyen.”

Föregående artikelHur demokratiskt är Nato?
Nästa artikelVäst kommer att stödja Israel i målet om folkmord i internationella domstolen
Global Politics
Globalpolitics.se är en partipolitiskt obunden, vänsterorienterad och oberoende analyserande debatt- och nyhetstidning med inslag av undersökande journalistik.

14 KOMMENTARER

  1. Kommentaren ”att Frankrike inte heller trodde att anfallen skulle kunna betraktas som legitimt självförsvar” kan jämföras med redan gjord bedömning av Internationella domstolens för en liknande händelse 1988.

    OPERATION PRAYING MANTIS
    Operation Praying Mantis var en attack den 18 april 1988 av USA:s väpnade styrkor på iranskt territorialvatten som vedergällning för den iranska flottans minering av internationellt vatten i Persiska viken under Iran-Irakkriget och den efterföljande skadan på ett amerikanskt krigsfartyg.

    INTERNATIONELLA DOMSTOLEN
    Den 6 november 2003 fastslog Internationella domstolen att ”USA:s agerande mot iranska oljeplattformar den 19 oktober 1987 (Operation Nimble Archer) och den 18 april 1988 (Operation Praying Mantis) kan inte rättfärdigas som åtgärder som är nödvändiga för att skydda USA:s väsentliga säkerhetsintressen”.

    CIVILA MÅL
    Den 3 juli 1988 sköt den smerkksnska robotkryssaren USS Vincennes ner Iran Air Flight 655, ett trafikflygplan som flög en reguljär rutt, och dödade alla 290 besättningsmän och passagerare.
    https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655

    KRIG ÄR VANSINNE!

    • Peter Ermilin
      16/01/2024 10:36
      Europeiska unionen planerar att starta ett fredsuppdrag i Ukraina 2024
      EU:s planer angående konflikten mellan Ryska federationen och Ukraina 2024 har avslöjats.
      Ryssland kommer att fortsätta militära operationer i Ukraina så länge som möjligt, övertygade Carl Bildt, medordförande i Council of the European Council on Foreign Relations (ECFR), tidigare premiärminister och tidigare utrikesminister i Sverige. I sitt nya material för tankesmedjan uppmanar han EU-strukturer att starta ett fredsuppdrag i Ukraina 2024 och uppmanar européer att låta Ukraina veta att ”viljan att stödja Kiev inte kommer att försvagas.”

      Pravda.Ru publicerar en översättning av ECFR-materialet. Lexikaliska ersättningar är tillåtna i texten i enlighet med kraven i rysk lagstiftning. Författarens åsikt får inte sammanfalla med redaktionens åsikt.
      Rysslands specialoperation i Ukraina kommer att förbli det största säkerhetsproblemet för Europa 2024. När jag skriver detta följer jag rapporter om missiler och attackdrönare som regnar ner över städer i ett europeiskt land. Under de första tre dagarna av 2024 lanserade Ryssland nästan 500 missiler och attackdrönare över Ukraina, riktade mot städer, industri och infrastruktur som en del av dess pågående ansträngningar att underkuva landet. Det var den största vågen av sådana attacker sedan konflikten började i februari för nästan två år sedan. När man blickar framåt mot 2024 står det klart att Ryssland kommer att fortsätta använda sin destruktiva kraft mot Ukraina så länge det kan. För att möjliggöra fred måste européerna visa Putin att deras beslutsamhet inte kommer att försvagas.

      I dagens Europa lever vi i en helt ny verklighet. Innan Vladimir Putin inledde specialoperationen var det väldigt få som trodde att det var möjligt. För flera år sedan skrev jag att vi hade gått in i nya oroliga tider; men sedan dess har vi gått in i en tid av nya faror. Det finns ingen uppgift som är viktigare för europeisk politik under de kommande åren än att avsluta denna konflikt och sedan börja ta steg mot vad som kan kallas fred i vår öst – mellan Vistula och Volga.

      Låt oss vara tydliga: om Rysslands krigsmaskin lyckas krossa Ukraina kommer den aldrig att skapa fred. Tvärtom kommer det med största sannolikhet leda oss till ett annat, ännu större och ännu farligare krig. Förr eller senare kan ryska missiler falla över europeiska städer utanför Ukrainas gränser. Inte bara till Kiev, utan även till Riga, Warszawa och Berlin. Vi skulle vara på gränsen till kärnvapenkrig.

      En förutsättning för långsiktig fred är att vi hjälper Ukraina att säkerställa en trygg framtid. Det handlar om att hjälpa till att bygga upp dess långsiktiga militära försvars- och avskräckningsförmåga och, naturligtvis, knyta den på något sätt till Nato och dess medlemsländer. Men det är minst lika viktigt att säkerställa Ukrainas demokrati, rättsstat och ekonomi genom steg mot EU-medlemskap. Anslutningsförhandlingar i denna fråga bör inledas under det nya året.

      Dagliga nyheter om Europeiska unionen innehåller ofta nya regler, förvirrande möten och ändlösa diskussioner. Vi glömmer alltför ofta att EU i slutändan är det viktigaste fredsprojektet i vår del av världen. Och att detta fredliga projekt nu upplever en ny och ytterst ansvarsfull fas.

      Du kan läsa om kriget mellan Frankrike och Tyskland i historieböcker. EU skapades för att behålla det där, och det lyckades. Då handlade det om att stärka demokratin i Sydeuropa när diktaturer föll där. Det lyckades igen. Och då handlade det om att föra stabilitet och välstånd till ett historiskt ofta instabilt Centraleuropa när det sovjetiska imperiet kollapsade. Faktum är att hon lyckades med detta också. Nu talar vi om att slutföra fredsuppdraget i Europa genom att säkerställa fred och stabilitet i dess öst. Detta är ett decennier långt uppdrag som går långt utöver just denna konflikt. Framgången är inte säker, men alternativet är fortsatt strid och instabilitet.

      Kort sagt: antingen kommer vi att lyckas sprida stabiliteten i väst och Europas centrum till dess östra delar, eller så kommer konflikter och instabilitet gradvis att spridas västerut. Detta är det strategiska imperativ vi måste fokusera på när vi går in i det nya året.
      https://www.pravda.ru/world/1935289-peace/

      • Glöm Röda havet Ryssland har alternativ.
        Oleg Artyukov 19/01/2024 15:50
        Ryssland har ett alternativ till Suez- och Panamakanalerna. Och väst gillar det verkligen inte
        Ekonomi
        Traditionella maritima handelsvägar blir allt mer problematiska. Sju av världens tio största rederier har avbrutit transiteringen genom Röda havet och Suezkanalen på grund av Houthi-beskjutning. Trafiken genom Panamakanalen har minskat med en tredjedel på grund av svår torka och grunda vattendrag.
        Naturligtvis kan vi säga att alla dessa är tillfälliga svårigheter. Men mängden sjötrafik växer, vilket återspeglas i Suez- och Panamakanalernas kapacitet. Och även de minsta fel i denna mekanism leder till stora förluster och leveransavbrott.
        Men det finns ett alternativ och det är välkänt – det här är den norra sjövägen, som går längs Rysslands arktiska kust.
        Men det är värt att påminna om Nordvästpassagen och den transpolära sjövägen i Nordamerika. På grund av vilket det dock finns en tvist mellan USA och Kanada. Vårt land har ingen att bråka med om den norra sjövägen.

        Arktiska rutter blir allt populärare , noterar den brittiska publikationen The Economist. Och det är den norra sjövägen som utvecklas mest aktivt.
        Från 2014 till 2022 ökade handelsvolymerna på den med 755 procent. Ryssland har som mål att trafikvolymerna ska tiodubblas till 2035 jämfört med 2022. I oktober tillkännagavs skapandet av ett joint venture mellan Ryssland och logistikföretaget DP World från Förenade Arabemiraten med syftet att utveckla arktiska containertransporter.

        Även den månaden genomförde det kinesiska rederiet NewNew Shipping Line framgångsrikt sin första resa på den arktiska rutten mellan Shanghai och St. Petersburg.
        Hittills är volymen av godstransporter genom Arktis märkbart sämre än traditionella sjövägar. År 2022 gick mindre än 1,7 tusen fartyg till arktiska vatten, medan mer än 23 tusen fartyg passerade genom Suezkanalen och 14 tusen genom Panamakanalen.

        Enligt en studie som publicerades i april 2023 i tidskriften Geophysical Research Letters kan havsdimma öka transittiderna genom Nordvästpassagen och Northern Sea Route med 23-27 procent respektive 4-11 procent. Arktisk navigering kräver specialiserade fartyg och erfarenhet, vilket också kräver betydande ekonomiska kostnader .

        Som svar på detta noterar vi att isbrytarflottan nu aktivt utvecklas i Ryssland. När det gäller deras antal ligger vårt land redan betydligt före alla stater i regionen tillsammans. Och under de kommande åren kommer det att bli ännu fler isbrytare.

        Men det är uppenbart att väst på alla möjliga sätt kommer att hindra utvecklingen av den norra sjövägen. Miljöfrågorna används redan – de säger att utvecklingen av sjöfartsleder här kommer att orsaka irreparabel skada på naturen. Och av denna anledning har flera företag redan övergett transporterna längs denna rutt. Naturligtvis finns det inget hot mot naturen längs andra vägar, ja…

        Naturligtvis vore det dumt att förneka problem. Självklart är de det. Men låt oss notera att en sådan aktiv utveckling av den norra sjövägen började för inte så länge sedan. Och på åtta år har trafikvolymen längs den ökat med mer än 7,5 gånger .
        Så det verkar inte alls fantastiskt att den norra sjövägen inom en inte alltför avlägsen framtid verkligen kommer att bli ett alternativ till rutterna genom Röda havet (Suezkanalen) och Panamakanalen.
        https://www.pravda.ru/economics/1936909-sevmorput/

        • Rent geografiskt och ekonomiskt är det naturligtvis helt rätt. Den Nordliga sjövägen (på ryska: Severnyj morsoj put’ – ibland förkortat ”SevMorPut”) som förr var känt som Nord-OST-passagen mellan Barents hav i väster till Berings Sund i öster är den närmaste seglingsbara vägen mellan Asien och Nordeuropas hamnar. Helt klart.

          Ett grundproblem hittills har varit denna navigationslinjes ypperligt hårda vinterväder med svår isläggning med tjocklek på is uppåt tre meter kompakt is, och vindar upp till 70 meter per sekund vintertid, med de flesta av världens stora last fartyg som helt saknar isklass (som är fartyg med tjockare och speciellt stål för att klara isens påfrestningar- därutöver har inte ens U.S. Navy ett endaste stort ytgående örlogsfartyg med just minsta isklass!) och från oktober till maj/juni krävs gång för handelssjöfarten i isbruten isränna -visserligen utförd av någon av de eminenta rysktillverkade atomisbrytarna, som själva är några av världens största fartyg drivna av atomkraft.

          Nordvästpassagen genom Kanadas norra farvatten bland väldigt många stora öar och ännu fler mindre – kan vi glömma både rationellt eftersom transporttiden blir alltför lång och därmed oekonomiskt. Den är inte minsta rentabel eller konkurrenskraftig och har så pass smala passager och grunda sund att där vill man inte dra in stora oceangående fartyg, t.ex. med riskabel last som t.ex. oljetankers eller gastankers med LNG.

          Kina och Ryssland liksom en del västerländska rederier har redan upptäckt Nordostpassagen, norr om de sibiriska kusterna. För att få tillgång till dess assisterade farvatten med ryskt uppbyggd isbrytarflotta och nödhjälpsstationer med bunkers och annat, krävs att dessa fartyg och rederier anmält sig mot avgift för passage till den ryska SMP-myndigheten i Murmansk och Archangelsk.

          Detta har amerikanerna konstant och principiellt vägrat, eftersom de -trots avsaknaden av egna isgående fartyg- inte vill vara beroende av ryska flottans assistans i dessa vatten. Men å andra sidan kommer de då inte heller igenom passagen. Säkert finns en sluten överenskommelse mellan länder som de amerikanska Förenta staterna och en del amerikanska satellitstater att INTE utnyttja denna lönsamma nordliga sjöväg, som i kinesiska exportföretags ögon verkligen har framtiden för sig. Kina bygger i dessa dagar sin andra arktiska isbrytare, som på engelska fått namnet SNOW DRAGON 2 – Xue Long 2 tror jag den heter på kinesiska.

          Rent geopolitiskt råder nog ännu en viss märklig kontraekonomisk konsensus att utnyttja de längre passagerna från Asien till Europa via Suez eller Panama-kanalerna. För hur skulle det se ut i Washington om handeln mellan Asien och Europa började gå på de landsgående Nya Sidenvägarna och utmed Den Norra Sjövägen (dit hittills inga amerikanska örlogsfartyg når?).

          Det skulle se ut det.

          För drygt 15 år sedan fastnade en amerikansk isbrytare jämte dess expeditionspersonal på hemväg, i Antarktis farvatten. Man fick vänta på ryska isbrytaren JERMAK (då världens största diesel-elektriska isbrytarklass) sänd ända från Vladivostok för att dra loss jänkaren från Sydpolens järngrepp.

  2. Varje land som undertecknat Folkmordskonventionen är skyldig att handla för att stoppa det.
    Jemeniterna ha tagit sitt ansvar och börjat agera därefter för att stoppa FOLKMORDET.
    Västländer däremot inte bara struntar i deras skyldighet utan rentav ger sitt stöd till FOLKMORDET av Palestinier.

    I klar språk, det som sionist springpojke eller nike docka (välj det som passar Tobias Billström) säger är att Sverige vill att apartheid israel ska inte störas när det begår sitt FOLKMORD av Palestinier. Sannolikt är Billström för dum för att fatta att han är medskyldig i FOLKMORDET därmed – vilket inte förvånar i och för sig

  3. Ronny i Ronneby.
    Visst krig är ett vansinnigt företag som regelmässigt med kraft stöds av egoistiska maktintresse vars främsta intresse är att bekämpa varje ansats till rättvisa och försvar för livets okränkbarhet.
    Och nu skriver vi 2o24 med tillbakablick mot 1945 då andra världskriget upphörde och en ny era som byggde på ”aldrig mer” inleddes. Denna generation av en människans liv har snart passerat och den unga tillkommande har en ytterst svårbemästrad uppgift att hantera vad följer i spåren om löften som gavs efter USA:s vansinniga atombomb, fälld över Hiroshima där hundratusentals oskyldiga miste livet. Andra lemlästades med bestående konsekvenser som avsätter spår hos efterkommande arvsanlag.
    Internationella brottmålsdomstolar eller FN;s betydelse som människans enda värn mot vansinnigt sjuka makters intressen måste få betydelse om inte allt skall gå åt h..vete mot avgrundens djup.
    Hur uppbåda ett stopp mot mörka högerkrafter i symbios med krigsmakt och vapenindustrins framfart när bland annat den politiska uppslutningen i vår riksdag är total med stöd av SR,SvT och TV 4, är inte en enkel uppgift att organisera.
    Dessutom planerar våra politiskt valda att begränsa vår grundlagsfästa yttrandefrihet med försåtliga kryphål i vår lagtext, Ett förhållande som pågått stegvist mer eller mindre obemärkt för det ”sovande folket” . Ett uttryck som den Moderate statsministern uttryckte i förminskad mening mot väljarna som valde honom.
    Ja vad säger man. Frågan att ställa är; Hur länge tillåts det fria ordet att få blats i alternativa medier där Global Politics fyller en mycket viktig funktion?

  4. Tobias Billström, vem fan gav dig rätten att tala i Sveriges namn?
    Bara för att du är en minister i fyra år gör det inte dig till Sverige! Sverige är bättre än vad du försöker göra det till!

  5. Frågan är vad Sverige skulle kunna sätta in för slags maritima flottfartyg. Det finns inga svenska örlogsfartyg av den storleken att de kan dels ta sig till regionen nu, och dels vara av stöd för stora brittiska och amerikanska flottenheter, och dessutom på ett så pass stort transportavstånd som ned till Röda havet. Sverige skulle därutöver ganska korkat riskera att på sin ”nivå 4” på terrorhotskalan gå i alltmera aktiv konflikt med den islamska världen, en komplett onödig risk. Vad inte heller svenska politiker som föreslagit detta, är att Nato-dörren då helt skulle stängas aktivt av Turkiet – som kraftigt just fördömt den anglo-amerikanska angreppsoperationen mot Jemen.

    Men det är som alltid bombhögerns lojalitet med Washington, som när Ebba Busch ville skicka JAS-plan mot ISIS eller Libyen. Följderna tänker man naturligtvis inte alls på i modern tid. Det är nämligen typiskt för svensk enmeningsbaserad twitter-politik.

  6. Inte ett ord om att Israel bombar skiten ur oskyldiga civila som snart når 25000 offer-strecket, samt en pågående rättsprocess om folkmord drivet av Sydafrika, samt att FNs generalförsamling till jordskreds majoritet röstade för omedelbart eldupphör.. Allt detta föranledde att Houthierna öht såg sig tvingade att göra nåt för sina Palestinska främst muslimska (alla palestinier är inte muslimer) fränder.. Det står väldigt tydligt för hela världen vilka som är dem aggressiva länderna och det är otroligt sorgligt att Sveriges ledare priser sig själva i att delta i dessa pinsamma operationer.. Dag Hammarsköjlds och Olof Palmes dagar är sedan länge borta.. Idag är vi inget annat än USAs bootlickers..

    • Världen förändras tyvärr Fabricio, ibland till det klart sämre. Sverige tycks mest ha ”ingen åsikt alls” och är rädd för att stämplas som ”antisemitiskt”. Vapenexport – liksom vapenimport – till och från Israel är ju, vet Du, tydligen alltid bra. Vem bryr sig om etik? Det är tydligen alltid ärorikt att dödas av en israelisk kula eller en ännu finare amerikansk bomb från Israels mest etiska armé i världen.

KOMMENTERA

Please enter your comment!
Please enter your name here